ShippingWatch

170 selskaber kæmper om at digitalisere shipping

Der er kamp blandt it-iværksættere om at skabe løsninger til containershipping. I alt 170 er lige nu i kappestrid. Kun få af dem vil lykkes og slå igennem, vurderer Ulrik Sanders, der er managing partner for Boston Consulting Group i København.

Foto: PR-foto/Rolls-Royce

Underskoven af mindre it-selskaber og iværksættere, der gerne vil ind i shippingbranchen, er tæt.

Ulrik Sanders, der er managing partner for Boston Consulting Group, fortæller til ShippingWatch, at konsulenthuset lige nu vurderer, at 170 selskaber forsøger at skabe nye digitale løsninger til containerindustrien.

"Der er en stor gruppe af de her mindre selskaber lige nu, som prøver at tage en del af logistik- eller containerdelen. De forsøger at få en del af kagen, men kun et fåtal af dem vil lykkes med ambitionerne, primært fordi de vil have svært ved at skalere deres forretning," siger han.

Problemet med at kunne skalere forretningen ligger i tre ting, vurderer Ulrik Sanders.

Vi oplever, at mange af de store containerrederier ikke har en klar strategi for, hvilke løsninger, de vil have, og hvad de skal bruge digitale løsninger til

Ulrik Sanders, managing partner Boston Consulting Group
For det første vil de færreste af de 170 selskaber have nok kapital til at kunne udvikle deres løsning tilstrækkeligt. Det andet problem vil være, at de ikke vil kunne skaffe en bred nok kundebase. Ifølge Sanders er det eksempelvis ikke nok at sælge løsningen ind til et enkelt containerrederi. Man skal derimod have bredere fat i industrien, hvis man skal lykkes med en it-løsning.

Det tredje problematiske for it-iværksætterne vil være, at de simpelthen ikke kan levere tilstrækkeligt forstået på den måde, at de måske nok har den rigtige løsning, men ikke kan levere de tillægsydelser i form af f.eks. nye funktionaliteter i den digitale løsning, som kan blive nødvendige.

Indtil videre har iværksætterne dog ikke haft problemer med at hente finansiering. Alene i løbet af de seneste seks år, er der blevet investeret 3,3 mia. dollars i digitale opstartsvirksomheder inden for shipping.

Og selvom flere af dem får svært ved at trænge igennem, så kan de succesfulde af dem blive en trussel for containerrederierne, hvis de ikke selv kommer i gang med arbejdet, understreger Ulrik Sanders.

Manglende planer

Det er nemlig de færreste containerrederier, der har lagt sig fast på en digital strategi.

"Vi oplever, at mange af de store containerrederier ikke har en klar strategi for, hvilke løsninger, de vil have, og hvad de skal bruge digitale løsninger til," siger Ulrik Sanders.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Ulrik Sanders, Boston Consulting Group | Foto: Boston Consulting Group
Ulrik Sanders, Boston Consulting Group | Foto: Boston Consulting Group
 

I en analyse foretaget af Boston Consulting Group om digitalisering i containershipping for nylig var hovedkonklusionen, at vinduet er ved at lukke for containerrederierne i forhold til at komme med på digitaliseringsbølgen i branchen.

Samtidig understregede konsulenthuset, at det kun er få af de store containerrederier, som har taget ordentligt fat på digitaliseringen. Der er altså mange af rederierne, som vinduet potentielt kan lukke for.

"Selvom der stadig er tid til at komme i gang, så forventer vi, at vinduet lukker snart. Det er nu, at rederierne skal sætte ud på rejsen mod at blive digitale ledere," lød det i rapporten 'The Digital Imperative in Container Shipping'.

Ulrik Sanders ønsker ikke at pege på, hvilke containerrederier, der er hoppet gennem vinduet, fordi de store containerrederier, som rapporten beskriver, også er konsulenthusets kunder. Men han vurderer, at markedet er delt i to, og samtidig, at alle containerrederier kunne gøre mere for at styrke deres digitalisering.

"Flere rederier mangler modet til at gå hele vejen og fjerne den digitale indsats fra kerneforretningen og betragte det som en selvstændig enhed. Hvis vi kigger på andre sektorer som f.eks. bilindustrien, er et selskab som Renault-Nissan lykkedes med at oprette en selvstændig digital enhed, som refererer direkte til topledelsen, og som spiller sammen med de andre divisioner i selskabet. Det er den vej, man skal," siger Ulrik Sanders.

Ny digital rapport advarer: Det er nu eller aldrig for rederierne 

Sådan kan blockchain gøre livet lettere for shipping

Blockshipping-chef om ny platform: Rederierne skal lære at samarbejde 

Mere fra ShippingWatch

Equinor er færdig i Rusland

Det norske olieselskab har taget det sidste skridt ud af det russiske marked efter at have givet slip på aktiverne fra fire samarbejdsaftaler med Gazprom.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs