Ny digital rapport advarer: Det er nu eller aldrig for rederierne

Der er stadig tid for containerrederierne til at komme i gang med digitalisering, men vinduet lukker snart, advarer Boston Consulting Group i en ny rapport.
Foto: /ritzau/AP/David Goldman
Foto: /ritzau/AP/David Goldman

Containerrederierne skal i gang med at digitalisere deres forretning hurtigst muligt, hvis ikke de vil overhales inden om af nye spillere.

Kommer rederierne ikke med på vognen nu, risikerer de at blive reduceret til skibsejere uden kontakt med kunderne, lyder advarslen fra et af verdens største konsulenthuse Boston Consulting Group.

I en ny rapport påpeger konsulenthuset, at kun få containerrederier for alvor er kommet i gang med digitaliseringen. Til gengæld har flere nye virksomheder gjort deres indtog i shippingbranchen, hvor de forsøger at finde smartere løsninger på velkendte problemer.

Det gælder blandt andet inden for online booking, prissætning, tomme containere og autonom skibsfart. Derfor er det afgørende, at rederierne handler hurtigt og beslutsomt.

"For at blive en vinder i den digitale æra skal et rederi være villig til at investere tid og ressourcer. De fleste rederier mangler en overordnet vision og overbevisende plan for brugen af digital teknologi. De står også over for store organisatoriske udfordringer og bliver bremset af mangel på medarbejdere med digitale færdigheder," skriver Boston Consulting i rapporten.

Rederierne kan dog overvinde forhindringerne, hvis de lægger en ambitiøs og struktureret digital strategi. Men det nytter ikke at vente meget længere, lyder advarslen.

"Selvom der stadig er tid til at komme i gang, så forventer vi, at vinduet lukker snart. Det er nu, at rederierne skal sætte ud på rejsen mod at blive digitale ledere," lyder det i rapporten 'The Digital Imperative in Container Shipping'.

Pengene strømmer til start-ups

Boston Consulting peger på flere kerneområder, som rederierne med fordel kan digitalisere. Det drejer sig blandt andet om optimering af netværk, tomme containere, ruteplanlægning, markedsprognoser, prissætning og it-sikkerhed.

"De fleste rederier håndterer det dog stadig på traditionel vis og uden at gøre brug af avancerede analyseredskaber og kunstig intelligens. Eksempelvis har nogle rederier indsamlet imponerende mængder af data, men de mangler evnerne og arbejdsgangene til at bruge dem til at skabe indsigt og forbedringer," lyder det i rapporten.

Mens rederier tøver med at omfavne digitalisering, så har en række nye selskaber meldt deres ankomst i shipping. Ifølge konsulenthuset kommer truslen fra både start-ups og etablerede selskaber, som har været hurtigere til at forstå mulighederne ved den nye teknologi.

Det gælder især detail-giganten Amazon, men også nyere navne som Flexport, Yimida, Ninja Van, Geek+ og Sea Machine Robotics.

I de seneste seks år er der investeret seks mia. dollars i digitale opstartsvirksomheder med fokus på shippingbranchen. Flexport, som er en digital speditør, der lader kunden følge lasten under hele rejsen, har alene rejst 200 mio. dollars i kapital.

"Hvis de virksomheders forretningsmodel lykkes, så er der en risiko for, at rederierne mister den direkte kontakt med nogle af deres mest profitable kunder som små og store speditører og importører (kendt som BCO'er). I det scenario vil rederiernes rolle være reduceret til at levere standardiseret søfragt," lyder det i rapporten.

Sådan skal det gøres

Men selv om det efterhånden begynder at haste med digitaliseringen, så står rederierne stadig med deres egen skæbne i hænderne, vurderer Boston Consulting.

Konsulenthuset udpeger fem punkter, som et rederi skal have styr på, hvis det skal lykkes at gøre forretningen digital. Hvis det gøres rigtigt, kan der tages store skridt på kun 18 måneder, lyder det.

  1. Skab en digital vision
    Der skal være en langsigtet og målrettet plan for digitaliseringen og dens muligheder.
     
  2. Indfør teknologien hurtigt
    Det er vigtigt at være modig og optage ny teknologi hurtigt, så omverdenen kan se resultaterne.
     
  3. Skab et fundament
    Der skal hyres digitale talenter med de rette kompetencer, og der skal skabes rammer for at tage hurtige beslutninger.
     
  4. Nedsæt selvstændige teams
    Det er en god ide at nedsætte en digital arbejdsgruppe uden for den normale organisation, som kan arbejde hurtigt og selvstændigt.
     
  5. Test og skaler hurtigt
    Når en løsning er testet og virker, så skal den udvides til hele selskabet så hurtigt som muligt.

Terminalgigant og rederi lancerer forskellige digitale sats

Professor stiller flere spørgsmål til Maersks og IBM's blockchain-projekt

CMA CGM udnævner ny chef for it  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også