ShippingWatch

Kartelsag koster norsk shippingselskab milliarder

Wallenius Wilhelmsen Logistics har indgået forlig med EU-Kommissionen og betaler nu to mia. norske kroner i bøde i langvarig kartelsag. Det er en del af en bøde på 400 mio. euro til i alt fire rederier.

Foto: Wallenius Wilhelmsen PR

En langvarig kartelsag er nået til vejs ende for norske Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL), der har indgået et forlig med EU-Kommissionen og vil betale 207 mio. euro svarende til to mia. norske kr. i bøde.

Det oplyser EU-Kommissionen i en meddelelse om sagen, hvor i alt fire rederier har fået en bøde på i alt 395 mio. euro for at bryde EU's konkurrenceregler. Alle rederier har indgået forlig, oplyser Kommissionen, der siden 2012 har undersøgt bilrederierne.

"Kommissionen har sanktioneret flere selskaber for aftalt spil i forbindelse med transport af biler og leverancer af dele til biler. De tre separate beslutninger truffet i dag viser, at vi ikke vil tolerere konkurrencebegrænsende adfærd, der rammer europæiske forbrugere og industrier," siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager i meddelelsen.

Ud over WWL og Eukor drejer det sig om velkendte rederier som chilenske CSAV og de tre japanske rederier K Line, MOL og NYK. CEO for WWL Craig Jasienski siger i en meddelelse:

"Mens jeg dybt beklager udfaldet, er vi glade for, at efterforskningen fra Kommissionen har konkluderet, at WWL-gruppen er engageret i at drive ærlig og fair forretning; det her er en beklagelig del af vores fortid, og vi må sikre, at det ikke kan ske igen," siger han.

Det store norske bilrederi WWL har forberedt sig på situationen og lagde i regnskabet for fjerde kvartal flere penge til side til den omfattende kartelsag.

I alt valgte WWL at øge sine hensættelser til kartelsagen med 140 mio. dollars i regnskabet for fjerde kvartal. Og bøden vil ikke få konsekvenser for regnskabet, oplyser WWL i meddelelsen.

WWL's hensættelser til kartelsag vokser voldsomt

Vestager ventes at slå hårdt ned på priskartel i fragt af biler

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste på ShippingWatch

Zeamarine forhandler om at overtage Hansa Heavy Lift, Damco-manøvre kan koste job blandt de regionale chefer og store shippinginteresser arbejder på at skubbe globalt svovlforbud. Læs ugens bedste historier på ShippingWatch her.

DFDS har fundet ny innovationschef

Shipping- og logistikselskabet har udpeget Jakob Steffensen som chef for en afdeling for innovation og teknologi, som blandt andet skal forbedre selskabets planer for autonom teknologi.

Noble Charterings chef: Meget muligt med flere skibssalg

Antallet af ejede skibe er igen faldet hos tørlastrederiet Noble Chartering, og på sigt kan flere skibssalg komme på tale, fortæller CEO Michael Nagler til ShippingWatch. Samtidig har selskabet åbnet for et nyt forretningsområde.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere