ShippingWatch

Er der en digital prisboble på vej i shipping?

Lars Jensen, Seaintelligence Consulting, finder voldsomme værdistigninger i nye tech-virksomheder i shipping betænkelig. Et enkelt selskab er steget over 1.000 pct. på tre måneder.

Foto: /ritzau/AP/David Goldman

Voldsomt stigende værdier af nye digitale selskaber i shippingindustrien, som til overflod dukker op, viser i mistænkelig grad tegn på en begyndende prisboble.

Det mener Lars Jensen fra Seaintelligence Consulting, der udpeger flere eksempler på selskaber, der vil udvikle nye teknologier, og hvis værdier er steget på rekordtid og til et niveau, der kan vise sig alt for optimistiske.

Især et tilfælde springer i øjnene med det blockchain-baserede selskab 300cubits, der markedsfører et nyt digitalt kontrakt-koncept, Ethereum. Selv om konceptet fortsat er i en udviklingsfase er værdien af selskabet steget til 280 mio. dollars eller over 1.000 pct. på tre måneder.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Lars Jensen. PR-foto | Foto: Lars Jensen SeaIntel
Lars Jensen. PR-foto | Foto: Lars Jensen SeaIntel
 

Et andet eksempel er selskabet Flexport, hvis markedsværdi synes at være 19 gange højere end en traditionel speditørvirksomhed. Groft sagt kan det koges ned til, om man tror, at en innovativ måde at flytte fragt rundt på er så meget profitabel end en klassisk speditørvirksomhed.

"Jeg er ikke i tvivl om, at shipping vil gennemgå en markant digital udvikling i de kommende år. Men det betyder ikke nødvendigvis, at alle teknologiske løsninger derude vil klare sig, og det kan sagtens være, at de selskabsværdier, vi begynder at se inden for shipping, er temmelig optimistiske," skriver Lars Jensen i en kommentar på LinkedIn.

Seaintel: Maersk og IBM's succes står og falder med industriens deltagelse 

Professor stiller flere spørgsmål til Maersks og IBM's blockchain-projekt

Maersk og IBM's nye samarbejde møder interesse i branchen 

Maersks nye blockchain-chef ser digitalt eventyr flyve om to-tre år 

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs