Singapore har i 2017 og for tredje år i træk cementeret sin position som verdens største bunkerhavn med et rekordstort salg af skibsbrændstof.
Det er samtidig sket i et år, hvor Singapore som den første havn har indført en række kontrolmetoder og obligatorisk brug af de de såkaldte mass flow meters, der skal sikre, at rederne modtager den korrekte mængde bunkerolie.
Sådan vil Singapore sikre sin status som maritimt hub
Nye tal fra Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) viser, at der i 2017 er solgt i alt 50,6 mio. ton bunkerolie.
Tre af de 10 største bunkerselskaber har i 2017 mistet deres licens til at sælge bunkerolie i Singapore, skriver Reuters, der citerer en unavngiven oliehandler for, at flere forventes at forlade markedet i indeværende år.
Sentek Marine & Trading var i 2017 Singapores største leverandør målt i mængder efterfulgt af Petrochina International.
Andre selskaber som Ocean Bunkering Services, en del af Hin Leong Group i Singapore, har bebudet en udvidelse af sin bunkerflåde med yderligere fem fartøjer.
Derfor virker kontrol med bunkerleverandører i Singapore
Bunkerpriser drives op af omfattende kontrol med leverandører
Singapore skyder flere millioner i styrket LNG-bunkering
Ibia roser straf til bunkerselskab i Singapore