Her forsvandt jobbene i shipping og offshore

Selvom både shipping- og offshorebranchen oplevede små lysglimt spredt ud på de forskellige segmenter i 2017, måtte mange selskaber skære ned. Læs her hvor fyringerne ramte hårdt i 2017.
Foto: Damen Shipyards
Foto: Damen Shipyards

Mange tusinder måtte sige farvel til deres job i shipping eller offshore i år.

Ser man rundt i sektoren, var der afskedigelser i langt de fleste nicher. Fra ansatte i det hollandske slæbebådsrederi Boskalis til chefgangen i shippingdivisionen i den tyske bank Nord LB, og fra terminalarbejderne i Gøteborg Havn til de ansatte i John Fredriksens råvarehandelshus Arcadia. Nogle områder og især offshore var dog hårdere ramt end andre.

ShippingWatch laver nogle nedslag de steder i shipping og offshore, hvor fyringer ramte.

De allerstørste tal på samlede afskedigelser var i 2017 at finde i værftsindustrien, hvor Sydkorea, Kina og Japan er de største skibsbygningslande.

Tal fra den sydkoreanske organisation Korea Offshore & Shipbuilding Association viste, at værfterne i Sydkorea alene i første halvår 2017 afskedigede 35.400 ansatte. Det var en markant andel af de ansatte i skibsbygningsindustrien, der pr. 1. juli i år i Sydkorea endte på i alt 130.800 ansatte.

Værftsindustrien i Singapore har også været under pres, og den store værftsgruppe Keppel har ligesom sin asiatiske kollega lidt under de færre bestillinger på nybygninger. Det fik også konsekvenser for de ansatte i år, hvor mange hos Keppel blev opsagt. Alene i 2017 og 2016 har gruppen fyret 18.000 personer.

Offshorekrisens efterdønninger

Det er efterhånden mere end tre år siden, at olieprisen faldt kraftigt, og besparelser, fyringer og ændringer blev dagligdag i olieindustrien – fra de helt store olieselskaber og ud til de mindste leverandører i branchen.

Selvom olieprisen har stabiliseret sig, dog uden at give håb om nogensinde at vende tilbage til tidligere højder, så trækker det markante fald stadig tænder ud i olieindustrien.

Det viste sig i 2017 især i Norge, hvor en lang række selskaber fortsatte nedbemandingen. Alene blandt olieselskaberne var der flere runder. Total afskedigede 140 på et tidspunkt, ligesom Shell skilte sig af med mere end 200 medarbejdere. Samtidig sagde National Oilwell Varco farvel til 180 ansatte.

Hos olieindustriens underleverandører og serviceselskaber fortsatte fyringsrunderne også. Stena Drilling måtte i efteråret fyre 180 ansatte, ligesom Rolls-Royce Marine, Kongsberg Maritime og Aker Solutions også gav fyresedler til medarbejdere.

Offshorerederierne, især de norske, har haft en virkelighed med mange oplægninger og usikkerheder om kontrakter i de seneste år, hvor flere fusioner har fundet sted. Mest markant var det nye selskab Solstad Farstad, som John Fredriksen og Kjell Inge Røkke står bag. Offshorerederiet blev en realitet i sommer i år, og som led i den færdige fusion måtte flere medarbejdere opsiges.

Midt i miséren i det norske kom Statoil som en af de få med et glimt af håb, da det store olieselskab meldte ud, at det igen ansætter folk til en række opgaver. Ligesom den norske olie- og energiminister for nylig har talt om et vendepunkt for den norske olieindustri, hvor nye job ventes at blive skabt i de kommende år på grund af nye planer om udbygning af ti store oliefelter.

Danske afskedigelser

De danske virksomheder blev også i 2017 fortsat påvirket af efterdønningerne fra olieprisfaldet. I begyndelsen af 2017 måtte Bladt Industries melde ud, at 15 pct. af medarbejderne ville blive fyret.

Også Dong måtte sige farvel til ansatte, hvor 135 ansatte blev opsagt i forbindelse med salget af selskabets olieforretning.

Der blev også sagt farvel og tak andre steder i dansk shipping. Blandt andet sagde skibsdesignvirksomheden OMT med base på det gamle Lindøværft hver tredje op i år. Et andet sted - hos rederiet Clipper - blev flere ansatte opsagt i forbindelse med nedlukningen af fem kontorer.

Danmarks største shippingvirksomhed, Maersk-gruppen, var også en del af statistikken. Opkøbet af Hamburg Süd, der gik endeligt igennem i december, har kostet mere end 100 ansatte deres job.

Containerrederiet Maersk Line var ikke ene om at fyre eller købe op. Blandt andet fortalte CEO for Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, til ShippingWatch i begyndelsen af året, at den endelige overtagelse af UASC også ville betyde afskedigelser.

Kvaerner har brug for nye kontrakter for at undgå fyringer 

Fyringerne fortsætter i norsk olieserviceselskab 

Medie: Fyringer efter fusion vækker vrede hos Farstad 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også