ShippingWatch

Maersk skal til at printe reservedele ombord på skibene

Maersk og J. Lauritzen vil nu for alvor slå hul på 3D-markedet og begynder i et nyt projekt med flere prominente navne at printe reservedele ombord på skibe og platforme. Teknologien er klar til den maritime industri, siger parterne.

Nogle af de historiske arbejdsgange i shipping kan være på vej til at blive fortid. Inden længe vil Maersk og J. Lauritzen i et nyt projekt begynde at printe reservedele ombord på skibe og platforme.

Ved at printe reservedelene på skibet kan rederierne slippe for at have dem med ombord, mens det også giver mulighed for at få de sidste nye opdaterede versioner af en reservedel.

Teknologien med 3D-print udvikler sig hurtigt, og vi mener, at den er klar til at blive udnyttet i den maritime industri.

Sverre Patursson Vange, leder af performance management hos J. Lauritzen
Hvis det lykkes, er besparelserne betydelige, både når det kommer til omkostninger ved at flyve reservedele ud til skibene med helikopter, eller den tid det kan tage at vente på en del i land. Teknologien kan også hjælpe med at mindske industriens CO2-udledning.

"Teknologien med 3D-print udvikler sig hurtigt, og vi mener, at den er klar til at blive udnyttet i den maritime industri," siger Sverre Patursson Vange, leder af performance management hos J. Lauritzen, i en meddelelse.

Han understreger, at det er et hårdt miljø, hvor topprioriteten er sikkerhed. Derfor er det nok så vigtigt at have parterne MAN Diesel & Turbo, DNV GL og teknologivirksomheden fra Aalborg Create it real med, siger han.

Cybersikkerhed er i øjeblikket en af de helt store udfordringer, hvor hackerangrebet mod Maersk i sommer viste, hvor galt det kan gå. Det endte med at koste Maersk op mod 300 mio. dollars. Med en 3D-printer skal der overføres forskellige filer, og her er sikkerheden et stort spørgsmål, som projektet også skal arbejde med.

I første omgang vil der blive leveret sikre printere til et antal skibe og platforme hos J. Lauritzen, Maersk Tankers og Maersk Drilling. På den måde kan rederierne og samarbejdsparterne slå ned på problemerne, når de opstår.

Høj sikkerhed

Selskabet Create it Real står for at levere printerne, som ifølge meddelelsen kan printe fem gange hurtigere end andre på markedet og har en høj sikkerhed, så ingen kan få adgang til de originale filer på nær besætningen ombord.

Ifølge CEO Jeremie Pierre Gay står mange selskaber over for samme udfordring. Nemlig, hvordan man skal dele filer med partnere eller kunder uden at sætte sin forretning over styr.

"Vores teknologi skaber en forretningsmodel, der minder lidt om at lytte til musik online. Man får ikke adgang til mp3-filen, men kan stadig flytte til musikken afhængig af dit abonnement. Vi går efter at skabe det samme positive miljø, hvor slutbrugeren vil have adgang til indhold med højkvalitet, mens ejerne beholder det, de har arbejdet med," siger han i meddelelsen.

Projektet er en del af konsortiet Green Ship of the Future og er finansieret af Den Danske Maritime Fond.

3D har i flere år været omdiskuteret i industrien. I år blev en mindre skibepropel printet i et laboratorium i Rotterdam, og store klasseselskaber som Lloyds Register åbnede tilbage i 2012 et globalt teknologicenter, hvor man tester og udvikler ny teknologi til shipping og offshore. Her fylder 3D også en del, fortalte leder af centeret Hoon Kiang Tan til ShippingWatch tidligere på året:

"Vi arbejder med forskellige nye teknologier. En af dem er "additiv fremstilling", som alment er kendt som 3D-printning. Lloyd's Register har været involveret i udviklingen af teknologien til brug til print af store metaldele til shippingindustrien. Emner relateret til materialer eller dele af certificering, verificering og sikkerhed af kildedata skal adresseres ordentligt for at sikre, at delene, som er produceret med den metode, opfylder sit formål," sagde han.

I en tidligere version af artiklen var Maersk Line også nævnt. Green Ship of the Future har siden præciseret deres meddelelse, da Maersk Lines skibe ikke får printere ombord, men er partner på projektet.

Nu kan skibe sejle på printede propeller

Lloyd's Register tester nye trends i shipping

"Maritim industri skal genopfinde sig selv"

Maersk uddanner dronepiloter til vedligeholdelse

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Norsk oliefonds sortlistning af rederier for at bruge beaching-værfter, opsigtsvækkende udspil fra ny rederiformand, opjustering i Norden og Skats svar på landsretsdom var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Danske skibsofficerer vil undersøge omfanget af sexchikane til søs

Søfartens Ledere vil sætte en ny undersøgelse af sexchikane til søs i gang for at bekæmpe problemet. "Det er et ekstremt tabubelagt område," siger formand Bjarne Cæsar Jensen. Antallet af sager om sexchikane er ganske få hos Søfartens Ledere, 3F og Danske Rederier.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere