ShippingWatch

Nu kan skibe sejle på printede propeller

I fremtiden kan skibe sejle på propeller printet på en 3D-printer. Verdens første prototype og klassegodkendte propel er en realitet, og nu skal endnu en printes og formentlig installeres på et skib.

Skibe vil i fremtiden formentlig sejle med en hel del ting ombord, der stammer fra en 3D-printer. Verdens første prototype på en printet og klassegodkendt skibspropel er nu en realitet, skriver værftet Damen i en meddelelse.

Propellen er 1,3 meter i diameter, vejer 400 kilo, har fået navnet Waampeller og er blevet produceret på et laboratorium i Rotterdam. Prototypen repræsenterer en stejl læringskurve i at forstå materialet, forklarer Kees Custers, der er projektingeniør i Damens R&D-enhed.

"Udfordringen har været at oversætte en 3D CAD-fil på en computer til et fysisk produkt. Det bliver endnu mere komplekst, fordi den her propel er en dobbeltbuet, geometrisk form med nogle svære sektioner," siger han i meddelelsen.

Bag den printede propel er et konsortium af selskaberne Damen Shipyards, Ramlab, Promarin, Autodesk og Bureau Veritas. Prototypen er lavet til en af Damens slæbebåde, og selskaberne er allerede ved at planlægge produktionen af endnu en.

"Vi begynder produktionen af en anden propel med klassegodkendelse i næste måned og vil bruge alle de ting, vi har lært i løbet af de sidste måneder. Vi satser på at installere den anden på en af vores slæbebåde senere på året," siger Kees Custers.

Lloyd's Register tester nye trends i shipping

3D-print har lang vej igen i den maritime industri

Kan store 3D-printfabrikker gøre skibsfragt overflødig?

Forsiden lige nu

Nu svarer Skat på kritik i omdiskuteret retssag

En ny dom i Østre Landsret mod fem Clipper-ejede rederiselskaber gav Skat medhold i principiel sag om tonnageskat. "Forvaltningen af den gunstige skatteordning er uændret," forklarer Skat om sagerne over for ShippingWatch efter kritik af Skats fremgangsmåde.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere