Ratingbureau har fortsat Maersk på vippen

Moody's holder fortsat nøje øje med A.P. Møller-Mærsk og overvejer at sænke den danske rederikoncerns kreditvurdering.
Foto: A.P. Møller Mærsk
Foto: A.P. Møller Mærsk
AF RITZAU FINANS

Maersk-gruppen er stadig i farezonen for at få nedgraderet sin kreditvurdering af ratingbureauet Moody's.

Det fortæller kreditvurderingsbureauet i en meddelelse fredag.

Maersk fik sat sin karakter, som i øjeblikket er på "Baa2", under negativt opsyn i august af både Moody's og konkurrenten Standard & Poor's oven på salget af Maersk Oil til franske Total.

Betalingen for Maersk Oil var blandt andet 97,5 mio. aktier i Total, som Mærsk-gruppen lover at fordele til aktionærerne i fremtiden, så længe rederiets egen kreditvurdering fortsat er god nok til at undgå "junk"-status. Den nuværende "Baa2"-rating er to trin over junk.

"Forlængelsen af gennemsynet af ratingen afspejler den løbende usikkerhed med henblik på brugen af provenuet fra Total-aktierne. Derudover er salget af Maersk Oil ikke lukket endnu, og adskillelsen af Maersk Drilling og Maersk Supply Service udestår fortsat," udtaler Maria Maslovsky, Maersk-analytiker hos Moody's.

Maersk risikerer kredithug efter Oil-salg 

Maersk-gruppen er midt i en stor omstrukturering fra et bredt konglomerat til et fokuseret shipping- og logistikselskab. Det betyder frasalg af forretninger i eller med stor afhængighed af oliebranchen, mens pengene blandt andet er blevet brugt på at købe containerrederiet Hamburg Süd og dermed styrke Maersk Line og den omkringliggende Transport & Logistics-forretning.

For kreditvurderingen har den brede profil dog været en positiv ting, da dårlige tider i shippingbranchen ofte kunne opvejes af pæn indtjening fra oliedelen – og vice versa.

Desuden er gruppens relativt høje gældsniveau en kilde til bekymring for Moody's.

"Moody's estimerer, at bruttogælden er omkring 3 gange EBITDA (driftsindtjeningen før af- og nedskrivninger, red.) i 2018, hvilket er højt for en "Baa2"-karakter, da branchen har løftet sig fra et lavpunkt i 2016," skriver Moody's.

Et gæld-til-EBITDA-forhold på under 3 er nødvendigt for at fastholde karakteren, som formentlig vil blive nedgraderet, hvis forholdet stiger til mellem 3 og 3,5, skriver Moody's.

Moody's: Salget af Tankers er positivt for rating 

Salget af Maersk Tankers til familien er gennemført  

Ratingbureauer holder øje med Maersk efter Tankers-salg 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også