Western Bulk-folk skal sparke gang i Thorco Bulk

Thornico-koncernens nye selskab Thorco Bulk kan se masser af muligheder i det triste tørlastmarked, fortæller direktionen til ShippingWatch. Tre tidligere Western Bulk-folk står i spidsen for det nye tørlastselskab. De vil satse på handysize og supramax.
AF LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

I dag er første arbejdsdag for de tre personer, der skal drive Thornico-koncernens nye selskab Thorco Bulk.

Det er de tre nordjyder René Mikkelsen, Uffe Hansen og Marc Slinger, der skal forsøge at tjene penge på det gennembankede tørlastmarked. De tre kommer til at udgøre direktionen i Thorco Bulk, og derudover er der ansat en operatør fra søsterselskabet Thorco Shipping. Derudover bruger Thorco Bulk faciliteterne fra Stadil-familiens back-office til at starte deres eget selskab op.

De tre shippingfolk har tilsammen knap 50 års erfaring med shipping og kommer alle tre fra Western Bulk, hvor de har arbejdet direkte sammen. Overgangen til Thorco Bulk har været en naturlig vej for dem alle, der kender hinanden på kryds og tværs. Blandt andet fra deres opvækst i Skagen, en fælles handelsskoletid og erfaring med at arbejde som mæglere.

"Vi har nogle bekendte, som er i Thorco, og det var nemt for os at vælge at blive en del af Thorco Bulk. Sammen med Thorco kommer der til at være et hav af synergier, som gør, at vi kan være et asset-light selskab. Thornico-organisationen, som vi er ejet af, er stærk, og det er vigtigt i shipping, når man begynder et nyt selskab, at man har rigtig mange penge i hånden og et godt navn. Vi skal ikke bruge de første mange måneder på at slå vores navn fast, men kan gå direkte i gang med arbejdet," lyder det fra de tre i et fællesinterview med ShippingWatch.

Ingen aktiver i selskabet

Det er meget vigtigt for de tre at understrege, at selskabet er asset-light, og at det altså ikke ejer skibe eller har planer om det, men tværtimod arbejder med management af skibe hos etablerede redere.

"Vi skal ikke ud at tage nogle risikable akkvisitioner. Vi kommer til at operere på kort sigt inden for en måned eller to. Vi har en masse gode erfaringer fra kunder tidligere, vi kan trække på, og planen er så, at vi skal ud og chartre skibe ind for korte perider. Vi vil gerne være tilstede som en risikofri aktør i markedet," lyder det fra Thorco Bulk.

Selskabets fokus bliver på handysize og supramax og på tørlastmarkedet i Atlanten.

"Vi har ikke nogle ambitioner om at nå et specielt vækstmål. Planen for 2016 er at koncentrere os om at sætte organisationen op. Vores budgetter og strategier på mere detaljeret niveau vil vi gerne holde for os selv."

På længere sigt er der ifølge Thorco Bulk ingen tvivl om, at selskabet skal vokse og det på organisk vis. Og selv om tørlastmarkedet er ekstremt hårdt og har lidt længe, bliver det muligt, mener det nyetablerede selskab.

"Mange af de danske rederier og i det hele taget de vestlige tørlastrederier formår at tage en profit ud af spotmarkedet. Dem, der har taget beslutninger om at købe skibe eller gå på langtidscharter, har problemer, men på den korte operationsbane kan der laves penge på driften. Det er det samme, vi vil gøre med mindre operationer frem for de store managementbeslutninger. Så selv om det ser trist ud, så er der penge at tjene på gulvet, som vi også ser det hos selskaber som Clipper og Lauritzen," siger Rene Mikkelsen, Uffe Hansen og Marc Slinger, der supplerer hinanden gennem interviewet.

Thorco Bulk har ikke et konkret forbillede for, hvordan deres tørlastforretning skal køre, og så alligevel. I hvert fald er de tre ansatte enige om, at nye virksomheder i netop bulk har en god tilgang til shippingmarkedet, og at Thorco Buk måske kan nyde godt af at køre i samme spor.

Den daglige drift af Thorco Bulk kommer til at være spredt mellem tre forskellige lande. Hovedkontoret kommer til at ligge i København hos Thorco Shipping, og der vil Rene Mikkelsen arbejde fra. Marc Slinger vil arbejde fra Schweiz, hvor han pt. er bosiddende, mens Uffe Hansen vil forblive i Oslo.

Søster-synergi

Nyheden om Stadil-familiens nye shippingselskab kom ud i slutningen af juni i år, og det blev understreget, at Thorco Bulk er et søsterselskab til Thornico-koncernens selskab Thorco Shipping, og netop ikke et datterseelskab. Forventningen er, at de to shippingselskaber skal kunne supplere hinanden, selvom de arbejder med forskellige segmenter, da Thorco Shipping er specialiseret i projektlast og multipurpose.

"Bulk er i dag en stor og voksende del af vores forretning, og der er helt åbenlyse synergieffekter ved at have to døtre, der kører deres respektive virksomheder hver for sig. Vi taler ofte om de samme kunder og de samme udbydere af tonnage, og de nærmeste konkurrenter til projektrederier som Thorco Shipping er netop tørlastrederier. Grænserne flyder tættere sammen, vi er mere end nogensinde før inde i hinandens segmenter, og vi skal selvfølgelig samarbejde, uden at vores kunder kan komme i tvivl om, at vi er to separate virksomheder," sagde Thomas Mikkelsen, CEO i Thorco, i juni til ShippingWatch om det nye selskab.

Thorco ejer i lighed med Thorco Bulk ikke længere skibe, da deres ejerskab fra 1. januar 2015 blev lagt ind under Thornico-koncernen. Thorcos regnskab for 2015 viste et driftsoverskud på 10,6 mio. dollars og et nettoresultat på 4,8 mio. dollars.

Thornico-koncernen omsatte i 2015 for 6,4 mia. kroner, det højeste niveau for gruppen nogensinde, med et nettooverskud på 177,5 mio. kroner. Koncernen nedskrev ekstraordinært 220 mio. kroner på skibene i Thorco.

Thor Stadil: Derfor er Thorco Shipping en sund forretning 

Stadils Thornico-koncern etablerer ny tørlastforretning

Thorco isolerer dyrt ejerskab af skibe 

Stadils Thornico-koncern etablerer ny tørlastforretning

Thorco isolerer dyrt ejerskab af skibe

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu