Thor Stadil: Derfor er Thorco Shipping en sund forretning

Thor og Christian Stadil vil med en opsplitning af Thorco Shipping, hvor det økonomisk belastende køb af skibe trækkes ud af rederiet, vise, at den grundlæggende forretning er sund. "Vi gør blot, hvad vores konkurrenter gør," siger Thor Stadil.
Foto: Thorco
Foto: Thorco

Thorco Shipping forventer noget nær det værst tænkelige marked for projekt- og multipurposeskibe til og med 2017.

"For 2017 har vi lagt de samme tal ind som første halvår i 2016, som har været langt det ringeste i vores tid i shipping. Vi håber selvfølgelig, det bliver bedre, men vi har valgt at budgettere forsigtigt," siger Thor Stadil, bestyrelsesformand i Thorco Shipping, der ejes af Thor og Christian Stadils virksomhedsgruppe Thornico, som udgør det økonomiske sikkerhedsnet under shippingforretningen.

Thornico-koncernen omsatte i 2015 for 6,4 mia. kroner, det højeste niveau for gruppen nogensinde, med et nettooverskud på 177,5 mio. kroner. Koncernen nedskrev ekstraordinært 220 mio. kroner på skibene i Thorco Shipping.

Thorco Shipping light

Udsigten til, at Thorco Shipping de kommende år vil komme ud med røde tal på bundlinjen på grund af dyrt indkøbte skibe både før og under den internationale finanskrise, fik sidste år Stadil-familien til at splitte Thorco Shipping op, så det kostbare ejerskab af godt 20 skibe er lagt ind i Thornico-konglomeratet (Hummel, Hartmann, Sanovo m.fl.).

Dermed er Thorco Shipping A/S blevet en asset light virksomhed, der uden belastning af ejerskabet af stål kunne levere et et driftsoverskud på 10,6 mio. dollars og et nettoresultat på 4,8 mio. dollars i 2015.

"Thorco Shippings operative platform er grundlæggende en sund forretning, hvor vi driver og administrerer andres skibe, og som tjener penge. Vi har altid fået ros for, at vi har drevet shippingforretningen under samme paraply, men vi må også erkende, at vores konkurrenter har splittet deres virksomheder op, så ejerskab af skibe ligger ét sted, mens driften af skibene ligger et andet sted," siger Thor Stadil og uddyber:

"Det bliver vi også nødt til, fordi kunder kan blive nervøse, hvis Thorco Shipping fremstår som et af de få selskaber inden for vores niche, der ikke er i stand til at tjene penge. Kendsgerningen er, at Thorcos traditionelle shippingforretning tjener gode penge, men vi må erkende, at vi løbende har købt skibe siden 2006, som har vist sig at være en dårlig forretning."

For 3-4 år siden købte Thorco Shipping en lang række skibe, som tyske banker var brændt inde med, fordi ejerne var gået konkurs, forklarer han:

"De kom til os, vi forhandlede, og vi troede, vi købte til nogle gode priser. Det var de også dengang, og vi var samtidig overbevist om, at markedet inden for nær fremtid ville komme op. Det skete bare ikke. Siden er det bare gået ned og ned. Ikke et eneste af alle vores skibskøb er, sammenlignet med priserne i dag og uanset, hvornår vi har overtaget dem, købt til rette pris," siger Thor Stadil til ShippingWatch.

Har nok skibe

Thorco Shipping forventer at sælge mellem tre og fem skibe i 2016 ud af sin samlede og ejede flåde på godt 20 skibe. Men ifølge Thor Stadil er opsplitningen i Thorco Shipping ikke udtryk for et strategiskifte.

CEO i Thorco Shipping, Thomas Mikkelsen, beskriver det som "synliggørelse af de forskellige selskabers fokusområde og dermed, hvorvidt de fortsat leverer varen i dag til dag-shippingarbejdet."

Foreløbig har rederiet tilstrækkeligt med egne skibe, siger Thor Stadil:

"Opsplitningen er ikke et udtryk for, at vi ikke vil eje skibe, men kom der nogen i dag og spurgte, om vi ville købe, vil jeg nok pause lidt. Vores strategi har altid været at have omkring en tredjedel af flåden, som vi selv ejer. Det er fortsat den overordnede strategi, men lige nu er stålet ikke så sjovt. Og indtil videre har jeg svært ved at se os købe flere nye skibe til projekter, fordi jeg lidt naivt troede, vi ramte bunden dengang for nogle år tilbage. Det var ikke tilfældet. Lige nu har vi tilstrækkeligt med skibe, og om nødvendigt kan vi jo leje skibe. Det kan ændre sig om et halvt eller helt år, og jeg mener stadigvæk, det er rigtigt at eje skibe selv."

Thorco investerer i en stribe nye skibe 

Thorco Shipping købte i efteråret 2015 fem skibe af det Maersk-ejede Safmarine.

Varigheden og dybden af nedturen i projektmarkedet og hovedparten af de forskellige shippingsegmenter som især tørlast og container, der begge æder sig ind hos kunder hos specialrederier som Thorco Shipping, har overrasket Thor Stadil.

Ingen katastrofe

Også Thorco havde nogle forrygende år i perioden fra 2005 og op til finanskrisens indtog, hvor rederiet med Thor Stadils ord i de bedste perioder havde en astronomisk indtjening med op til 10 mio. kroner per medarbejder, ikke omsætning per medarbejder, men indtjening per medarbejder.

"Selvfølgelig kunne det ikke fortsætte på denne måde, og jeg troede nok ligesom så mange andre, at markedet i værste fald ville gå ned i måske fem og maksimalt syv år. Jeg havde ikke forestillet mig, at det kunne udvikle sig så slemt og i så lang tid, som det har været tilfældet. Mange er hårdere ramt end os. Det ved vi. Og der er stort set ingen tilbage i vores branche, der ikke er støttet af banker, der holder dem oppe, eller har en kapitalfond i ryggen, mens Thorco Shipping som det eneste indgår i et konglomerat," siger Thor Stadi.

Han henviser til, at Thornico er garanten for, at shippingvirksomheden har tilstrækkelig kapital under de nuværende ekstremt vanskelig markedsvilkår med et historisk lavt rateniveau, for få laster og alt for mange specialskibe, der oven i købet og i stigende omfang kannibaliseres af massiv konkurrence fra sultne tørlast- og containerrederier.

"Tendensen de sidste mange år har været nogenlunde stabil i Thornico, hvor vores virksomheder har performet virkelig godt. Den eneste, der er ramt, er shippingforretningen på grund af vores investeringer i skibe. Det samlede tab er ikke en katastrofe, under 100 mio. kroner i 2015, og vi kan sagtens absorbere det i resten af systemet i Thornico. Men ingen synes jo, det er sjovt at tabe penge. Det er klart, at trækker vi en streg nu, har vi gjort det forkert. Men vi har råd til at fortsætte, og det kan være, at vi om tre år sidder og griner," siger Thor Stadil.

Stadils Thornico-koncern etablerer ny tørlastforretning

Thorco isolerer dyrt ejerskab af skibe  

Analysehus: Multipurpose kan se langt efter tiltrængt opsving

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også