Norden lyser op i totalt kollapset tørlastindustri

Den internationale tørlastindustri kollapsede definitivt i de sidste måneder af 2015. Rateudsigter og børsnoterede rederier nedjusteres igen, mens Norden ifølge Pareto Securities fremstår som industriens klart stærkeste spiller.

Med ganske få undtagelser er aktiekurserne i de børsnoterede tørlastrederier endegyldigt kollapset i de sidste måneder af 2015, og nu nedjusterer bl.a. det norske mæglerhus Pareto Securities de i forvejen rekordlave rateforventninger markant for 2016 og 2017. Det kan tvinge de bogførte skibsværdier yderligere ned til hidtil uset lave priser.

Som det absolut eneste børsnoterede tørlastrederi får danske Norden en købsanbefaling og en opjustering på grund af en robust balance og den betydelige eksponering i produkttank, der kompenserer for det elendige internationale tørlastmarked.

Store børsnoterede selskaber som det John Frederiksen-kontrollerede Golden Ocean på Oslo Børs og de New York-noterede Star Bulk og Diana Shipping nedjusteres, hvoraf de to førstnævnte er belastet af store og kapitalkrævende nybygningsprogrammer.

Efter store kurssmæk til tørlastrederier i 2014 har indeværende år ikke ændret billedet. Aktiekurserne i fem store børsnoterede tørlastselskaber som Scorpio Bulkers, Star Bulk, Golden Ocean, Western Bulk og Diana Shipping er i 2015 dykket med henholdsvis 55 procent, 86 procent, 62 procent, 61 procent og 30 procent i nævnte rækkefølge. Kursudviklingen i Norden har samtidig været positiv med en fremgang på to procent.

Investorerne har vendt ryggen til shipping 

Især første halvår af 2016 ser ud ud til at blive ekstremt svært for tørlastsektoren i en periode, der typisk er en svag sæson på grund af den lavere produktion af jernmalm i Australien og Brasilien, mens Kina typisk trækker på sine lagre i denne periode.

"Hovedparten af de børsnoterede tørlastselskaber er allerede kollapset og afkoblet fra aktiernes indre værdier (NAV). De nuværende værdier er imidlertid mindre relevante på grund af den massive tæring af deres kapital  og store gæld. En giftig cocktail, der formentlig vil føre til yderligere udvanding af mange selskabers værdier. Salg af aktiver vil være at foretrække frem for salg af nye aktier, og vi kommer til at se sælgere af skibe på stribe, der vil presse skibsværdierne endnu mere, måske 5-10 procent i 2016, til de laveste niveauer nogensinde," vurderer Pareto Securities.

D/S Norden ryger ud af børsindeks 

Mæglerhuset betegner D/S Norden som det eneste sikre børsnoterede tørlastrederi, som også i det forløbne år har opjusteret resultatforventningerne flere gange.

Selv om indtjeningen også i Norden vil komme under pres over de næste to år, hvor rederiet får leveret flere tørlast-nybygninger, fremstår Norden som tørlastindustriens suverænt mest robuste aktør.

Kilde: Pareto

Kursudvikling for DNORD (D/S Norden) Diana Shipping (DSX), Scorpio Bulkers (SALT) Western Bulk (WBulk), Golden Ocean (GOGL og SBLK (Star Bulk)

Se større grafik her

Læser du i app'en, så se grafikken her

Ved udgangen af tredje kvartal havde Norden en kassebeholdning på 321 millioner dollars og stort set ingen gæld. Den bundsolide balance giver rederiet mulighed for at udnytte de lave skibspriser, når muligheder viser sig, mener Pareto, der ændrer sin anbefaling fra Hold til Køb og et reduceret kursmål på 173 danske kroner fra 196 kroner, som afspejler den voksende usikkerhed for hele tørlastindustrien.

Britiske Drewry skriver onsdag i analysehusets Dry Bulk Forecaster, at tørlastindustrien først engang i 2017 har udsigt til bedring.

Lavere tørlastdækning en udfordring for Norden 

Rekordresultat i Nordens tankdivision

Nordens regnskab står og falder med tankdivison

Nordens to storaktionærer har kappet båndene 

Store tørlastrederier dykker over 20 procent 

Tørlastkæmpe har tabt 147 mio dollars i år 

  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også