Kina interesseret i brasiliansk tørlast-samarbejde

Kina og den brasilianske minegigant Vale kan være på vej ind i et stort samarbejde om transport af jernmalm. Besparelser for begge parter, vurderer Drewry.
Foto: Vale
Foto: Vale

Kina og Vale har ligget i stridigheder, der sidste år blev mildnet, og nu ser ud til at føre til et samarbejde om transport af jernmalm fra Brasilien til det kinesiske markeds glubende appetit på råvaren. Det skriver World Maritime News ud fra en analyse fra Drewry.

Samarbejdet vil bestå i at laste jernmalm fra de store Valemax-skibe om til mindre skibe, der gerne må sejle ind i de kinesiske havne i modsætning til Valemaxerne. Det vil være en besparelse for begge sider, fordi det er langt billigere med et samarbejde om det, end at sætte jernmalmen på mindre pramme.

"Vale kan spare omkring 7 USD pr. ton på omkostningerne og øge sin konkurrencedygtighed og oveni få fordele i forhold til de Australien-baserede konkurrenter som BHP Billiton og Rio Tinto. De australske jernmalmsproducenter har normalt haft en 10 USD pr. ton fragtfordel i forhold til brasilianske jernmalmsminer," skriver Drewry.

Vale er sammen med Rio Tinto, BHP Billiton og Fortescue nogle af verdens største jernmalmsminer. De fire selskaber skønnes i de kommende par år at sende flere hundrede millioner ekstra tons jernmalm ind på markedet. Det er godt nyt til alle tørlastrederier.

Minekæmpe investerer i store tørlastskibe 

En kvart milliard tons jernmalm ind på bulk-markedet 

Danske Bank: Tørlastrater på vej op 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også