Minekæmpe investerer i store tørlastskibe
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6585970.ece/ALTERNATES/schema-16_9/DS%2520Norden%2520Nord%2520Hakata%2520Handysize.jpg)
Den australske minegigant Fortescue har nu valgt at investere i de store skibe, der bruges til transport af jernmalm. Det er de kendte VLOC'ere - Very Large Ore Carriers.
Det er skibe på i alt 260.000 dwt, og de vil blive leveret fra ultimo november 2016 til foråret 2017. Skibene vil formentlig skulle understøtte en udvidet produktion af jernmalm hos Fortescue og vil dække 6 pct. af den flådekapacitet, som minen har brug for.
"Vi er allerede i shippingforretningen med en årligt forudset forbrug på omkring 1,5 mia. USD om året. Disse skibe er en naturlig udvidelse af vores forsyningskæde og vil spille en betydelig rolle i at øge effektiviteten ved havnen og nedsætte omkostningerne. Det afspejler og styrker også vores tætte samarbejde med Kina, vores største kunde," siger Nev Poser, CEO i Fortescue, i en meddelelse på selskabets hjemmeside.
Havnen, der henvises til, er Port Hedland, hvor der årligt og i stigende grad afskibes store mængder af jernmalm.
Bestillingen på skibene ligger godt i tråd med den vurdering, den nu afgående CEO for Norden gav af tørlastmarkedets fremtid.
"Inden for de næste år vil de største mineselskaber udvide produktionen af jernmalm med op til 250 millioner tons om året fra minerne i Australien, Brasilien og på Guinea. En stor del af den ekstra mængde vil skulle sejles til Kina, og mineudvidelserne vil dermed være med til at understøtte efterspørgslen i tørlastmarkedet," sagde han til ShippingWatch tidligere på måneden.
Fortescue er sammen med Rio Tinto og Vale et af verdens største mineselskaber.
Nordea: Stærke jernmalmtal for andet kvartal
Relaterede artikler
Nordea: Stærke jernmalmtal for andet kvartal
For abonnenter
En kvart milliard tons jernmalm ind på bulk-markedet
For abonnenter