Norden fik minus på 48 mio USD i 2013

Norden ud af 2013 med et samlet underskud på 48 mio. USD. "2013 blev et investeringsår og ikke et indtjeningsår," siger CEO Carsten Mortensen. Ordrebogen er vokset i 2014.
AF OLE ANDERSEN

Norden kom ud af 2013 med et driftsresultat på 24 mio. USD og et samlet minus på 48 mio. USD. Rederiet forventer et plus på driften, Ebitda, mellem 20-120 mio. USD i 2014.

Optimistisk Norden skruer op i det åbne marked 

”2013 blev som forudset et investeringsår og ikke et indtjeningsår. Selv om vi slår markedet både i tørlast og tank, er vi ikke tilfredse med, at årets resultat er et underskud. Vi har dog brugt året godt og investeret i fremtiden. Vi tror på bedre tider i begge segmenter og har øget vores investeringsprogram til over USD 1 mia., så ordrebogen nu tæller 37 brændstofeffektive skibe. Og timingen af bestillingerne lader til at være god. Skibsværdierne er steget markant. Det er med til at underbygge vores forventninger om forbedrede markeder, og med over 28.000 åbne skibsdage i 2014 er vi godt positioneret til at udnytte det,” siger CEO Carsten Mortensen.

Udviklingen inden for tørlast i 4. kvartal 2013 trak resultatet ned, mens Norden i tank leverede sit bedste driftsresultat i fem år.

Tankafdelingen leverede det bedste resultat siden 2008, året blev et historisk stort investeringsår i tørlast og skibsværdierne steg i begge segmenter, skriver rederiets i årsrapporten for 2013.

Nybygninger

"Rederiet udnyttede året igennem de attraktive nybygningspriser til at investere i 18,5 skibe, hvoraf 9 er egne skibe, mens 9,5 er langtidsindbefragtninger med købsoption. Der er i alle tilfælde tale om brændstofeffektive eco-skibe, der vil give Norden langsigtede konkurrencefordele. Derudover har Norden i begyndelsen af 2014 bestilt yderligere 7,5 skibe, hvilket bringer den samlede ordrebog op på 37 skibe og udgør en samlet investering på over 1 mia. USD," hedder det i regnskabet.

Norden vil geare investeringerne i ny strategi 

Tørlastmarkedet lå underdrejet i store dele af 1. halvår 2013, understreger Norden, men markedet viste livstegn i 2. halvår, hvor Baltic Dry Index steg 86 procent i forhold til 1. halvår. Stigningen, der var kraftigere end forudset, vidner om et marked, der er bedre balanceret end forventet, hvilket også bekræftes af, at de kvartalsmæssige gennemsnit dækker over store udsving:

"Tørlastafdelingens høje afdækning, der havde ydet beskyttelse i 1. halvår, medførte sammen med ændrede handelsmønstre og regional ubalance, at rederiet ikke var positioneret til at nyde godt af raterne i 4. kvartal. Selvom ratestigningerne gavnede de åbne dage særligt i Post-Panamax, blev det mere end opvejet af højere omkostninger til at servicere enkelte lastekontrakter i særligt Supramax og Handysize. EBITDA i tørlast blev derfor på minus 14 mio.  USD i 4. kvartal og minus 5 mio. USD for hele året. Tørlastafdelingens indsejling lå i snit 17 procent over de 1-årige T/C-rater."

Norden fik i 2012 et underskud på hele 279 millioner USD før skat som følge af nedskrivningen af de bogførte værdier af skibene på 300 mio. USD.

Udsigt til bedre indtjening for Norden

Tørlast overrasker i traditionel svag periode  

Norden: Vækst er på vej 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også