ShippingWatch

Sag om konkurskarantæne mod Thor Stadil og Thorco-direktør er skudt i gang

Sagen om konkurskarantæne mod Thor Stadil og Thorco-direktør Thomas Mikkelsen kommer nu for retten. Thor Stadil kalder over for ShippingWatch sagen for "vrøvl.". Han risrikerer at miste retten til at lede en virksomhed.

Foto: PR / Skovdal / Thornico

Den spegede sag om konkursen i Thor Shipping ender nu for retten med et krav om, at den farverige erhvervsmand Thor Stadil bliver frataget retten til at drive virksomhed i op til tre år.

Kurator i boet, advokat Troels Tuxen, mener, der er basis for at indstille Thor Stadil, men også direktør Thomas Mikkelsen til konkurskarantæne. Og det har retten i Odense godkendt, hvorfor sagen, som ShippingWatch før har omtalt, går i gang inden for de nærmeste uger.

Et kernepunkt i behandlingen af boet er et skattemæssigt fradrag på 114 mio. kr., som kurator mener, at Thornico har anvendt til sig sig, altså at moderselskabet har udnyttet de skattemæssige fradrag, der var i selskabet Thor Shipping, som endte med at blive erklæret konkurs. Skattefradraget burde være kommet alle kreditorerne til gode, mener kurator

Omvendt siger Thor Stadil til ShippingWatch, at han har overført omkring en halv milliard kr. kontant til selskaberne i den periode, de skattemæssige fradrag blev udnyttet, for at holde dem oven vande og for at betale for fradragene, hvilket ifølge Stadil burde mere end udligne de krav, kurator er kommer op med.

"Det er vrøvl det hele"

"Det er vrøvl det hele, og der er ikke fugls føde på den sag. Vi har fået to af de førende advokathuse til at tage sig af sagen, som jeg er fuldstændig sikker på, ikke vil føre til noget som helst," siger Thor Stadil i en kommentar til ShippingWatch.

De voldsomme tab i Thor Shipping førte til en opsplitning af selskabet, således at Thor Shipping fortsatte som driftsselskab, mens de nødlidende aktiver blev lagt over i selskabet Sofia Shipping.

Det er vrøvl det hele, og der er ikke fugls føde på den sag.

Thor Stadil, bestyrelsesformand, Thornico

Det godkendte de fleste kreditorer. Men ifølge kurator betød den fortsatte drift, at tabene blev større og større, selvom selskabet reelt var insolvent i 2016.

Men det bestrider Thor Stadil og henviser til, at der var indgået en aftale med kreditorerne om, at betalingen skulle ske, når markedet havde forbedret sig.

Han mener, at en gruppe af japanske kreditorer, skibsredere, som tidligere var Thor Shippings forretningspartnere, er skyld i, at sagen om konkurskarantæne nu er en realitet, og at der alene ligger et forsøg på at presse penge ud af ham bag initiativet. Ifølge Stadil blev parterne uvenner om betalinger for skibe, og det er den tvist, der ifølge Stadil, fortsætter.

Japanerne ønskede at driften af de skibe, de havde aftaler om, skulle fortsætte. Ifølge den kendte forretningsmand "bad de på deres tryglende knæ om det," fordi bankerne ellers ville opsige deres låneaftaler.

Svært ved at få informationer

ShippingWatch har haft adgang til den seneste cirkulæreskrivelse, hvor de afhøringer, som kurator har foretaget af Thor Stadil og Thomas Mikkelsen er gengivet. Her fremgår det også, at kurator Troels Tuxen ikke har kunne finde bekræftelse på, at japanerne bad om, at driften af Thor Shipping skulle fortsætte, hvilket den gjorde indtil 2020. I den periode blev underskuddet på samlet set 510 mio. kr., som ifølge skrivelsen til de japanske kreditorer blev brugt af moderselskabet Thornico-koncernen.

Der har ikke været den store velvilje til at give mig de nødvendige informationer.

Advokat Troels Tuxen, kurator

Det går igen i cirkulæreskrivelsen, at kurator har haft overordentlig svært ved at få de oplysninger, han har brug for. Det bekræfter Troels Tuxen over for ShippingWatch.

"Der har ikke været den store velvilje til at give mig de nødvendige informationer. Jeg har selv måtte besøge virksomheden for at bede om bestemte dokumenter," lyder dete fra Troels Tuxen, der kalder sagen helt usædvanlig.

Thor Stadil har den stik modsatte opfattelse af processen. Han siger, bestyrelsen har stillet alt til rådighed og flere gange kommunikeret til kurator, at han blot skulle pege på de informationer, han havde brug for.

Gevinster skal annulleres

Mere principielt kommer kravet om konkurskarantæne på banen, når påstanden er, at en virksomhed drives uforsvarlig. Kurator mener bl.a., at der kan stå informationer i regnskaberne, som ikke er korrekte.

Udover sagen om konkurskarantæne mener kurator, at de gevinster, som moderselskabet ifølge kurator har opnået, skal annulleres. Herudover stilles der spørgsmål ved en række interne transaktioner, som kurator mener, er uigennemskuelige med de informationer, der har været til rådighed.

Foruden tøjmærket Hummel ejer Thornico også den børsnoterede emballageproducent Brdr. Hartmann. Selve koncernen er ejet af Stadil-familien.

ShippingWatch har forsøgt at få en kommentar fra Thomas Mikkelsen, som ikke er vendt tilbage på henvendelsen. Han har tidligere oplyst, at han ikke har kommentarer til sagen.

Konkursramt Stadil-selskab dømt til at betale millioner til Maersk

Thor Stadil truet af konkurskarantæne efter shippingkonkurs 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Uenighederne sejrede, da IMO's miljøkomité forsøgte at skabe konsensus om nye klimaindsatser inden for skibsfarten. Maersk er frustreret. En stort tænkt, men kritiseret metanolfabrik i USA med Hafnia som medinvestor smuldrer. Springer konkurrenterne på Maersks Tradelens blockchain-projekt, der nu rulles ud i Kina?

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs