ShippingWatch

Konkursramt Stadil-selskab dømt til at betale millioner til Maersk

Stadil-familiens konkursramte selskab Thor Shipping er blevet dømt til at betale knap 70 mio. kr. til Maersk-selskabet Safmarine. Rederiet opgav kampen, da det stod klart, at selskabet var på vej mod konkurs.

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix

Stadil-familiens rederi Thorco er blevet dømt til at betale knap 70 mio. kr. til Maersk.

Pengene blev givet som en kredit, men blev aldrig betalt tilbage, fremgår det af en dom, som ShippingWatch har læst.

Den ubetalte regning til Maersk er nu et af de mange krav mod Thorco, som har været igennem en større nedlukning, efter at Stadil-familien har besluttet at droppe sin satsning på at eje skibe.

En stribe selskaber er sendt til konkurs med store tab for både familien selv og dens kreditorer over hele verden, mens ledelsen med Thor Stadil i spidsen risikerer konkurskarantæne.

ShippingWatch kan nu fortælle, at et af de helt centrale selskaber i Thorco-netværket, Thor Shipping, blev dømt til at betale millioner til Maersk i tiden omkring selskabets konkurs i sommeren 2020.

I en afgørelse fra juni, som ikke tidligere er blevet omtalt, dømte en engelsk domstol Thor Shippping til at betale knap 70 mio. kr. til rederiet Safmarine, som er et datterselskab til Maersk.

Maersk bekræfter dommen, men afviser at give flere detaljer.

"Det er korrekt, at The High Court i London 23. juni 2020 afgjorde, at Thor Shipping A/S skulle betale USD 11.133.762,32 til Safmarine. Vi har dog ikke yderligere kommentarer til sagen," lyder det i et svar.

Thorco oplyser, at rederiet opgav at kæmpe sin sag, da det stod klart, at selskabet ville gå konkurs.

Krævede penge tilbage i 2019

Thorco og Safmarine har arbejdet sammen i flere år, men den aktuelle strid strækker sig tilbage til 2015.

Her solgte Safmarine fem specialfartøjer til Thorco, som på det tidspunkt stadig forfulgte en strategi om at eje skibe.

Safmarine stillede samtidig en kredit til rådighed, som selskabet Thor Shipping A/S i sidste ende garanterede for.

Da lånet skulle betales tilbage i juli 2019, lød udeståendet på lidt over 10,6 mio. dollar. Safmarine bad om at få betalt beløbet. Men Thor Shipping, som stod inde for lånet, stillede aldrig med pengene, og derfor gik Maersk-selskabet rettens vej.

doc7cv9pg8tcgx13iyjwn0l.jpg
Foto: PR / Thorco / Skovdal

Det er den sag, som blev afgjort i sommer, da en domstol i England besluttede, at Safmarine har krav på ca. 11 mio. dollar, hvilket er det udestående beløb med renter og sagomkostninger.

Kort forinden, 25. maj, var Thor Shipping A/S blevet erklæret konkurs ved Skifteretten i Odense.

Det var Stadil-familien selv, som sendte selskabet til konkurs efter flere år med tab. Maersk har siden anmeldt kravet mod konkursboet.

Satsning slog fejl

ShippingWatch har løbende beskrevet, hvor Stadil-familiens sats på at købe billige skibe efter finanskrisen er endt med store underskud.

På sit højeste dækkede flåden over mere end 110 skibe. Markedet vendte dog aldrig til det bedre, og derfor er flere af datterselskaberne enten gået konkurs eller lukket ned.

Der er anmeldt uprøvede krav for over to mia. kr. mod de konkursramte selskaber.

Stadil-familiens Thornico-koncern, som også ejer tøjmærket Hummel, er selv en af de største kreditorer, mens de eksterne kreditorerne tæller flere japanske skibsejere og den tyske shippingbank Hamburg Commercial Bank.

Den sunde del af Thorco-forretningen kører i dag videre under navnet Thorco Projects, som lejer skibe istedet for at eje dem. Familien ejer desuden tørlastoperatøren Trithorn Bulk.

Safmarine blev købt af Maersk i 1999 og var hovedsageligt et containerrederi med hovedkvarter i Sydafrika. Det blev lukket som selvstændigt brand i september 2020.

Skifteretten åbner konkurskarantæne-sag mod Thor Stadil og Thorco-direktører

Thor Stadil går til modangreb: "Der er ikke fugls føde på de sager"

Kurator: Thorco-selskaber var formentlig insolvente allerede i 2016

Thorcos storindkøb af skibe endte i konkurser og millionkrav fra kreditorer

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere