ShippingWatch

Vale vælger scrubbere til nyeste generation af tørlastskibe

Minegiganten Vale går efter scrubbere til sin nyeste generation af kæmpestore tørlastskibe, selvom de også er gjort klar til at sejle på LNG.

Foto: PR-foto: Vale

Det er sandsynligt, at hele Vales flåde af gigantiske tørlastskibe får installeret scrubbere frem mod 2020, hvor de globale svovlkrav indføres.

TradeWinds skriver, at mineselskabets ledelse på en telekonference har fortalt, at i hvert fald den nyeste generation af skibe, den såkaldte guaibamax-flåde på 48 skibe, som er på vej til Vale, vil få scrubbere installeret. Skibene er i forvejen bygget til at kunne sejle på LNG.

Samtidig er det sandsynligt at Vales flåde af første og anden generations Valemaxer af typen VLOC, very large ore carriers, på i alt 67 skibe vil blive retrofittet med scrubbere.

"Vales handleplan er gradvist at installere scrubbere for gradvist at afhænge mindre af lavsvovlsolien, fordi vi ikke ved, hvor hurtigt raffinaderierne vil reagere på den nye efterspørgsel," sagde Peter Poppinga, ferrous minerals executive director i Vale, ifølge TradeWinds om valget af scrubbere.

Scrubberne skal installeres for at drage fordel af det prisspænd, der forventes at komme mellem traditionelt heavy fuel brændstof og lavsvovlholdigt brændstof.

"Men, selvfølgelig, hvis raffinaderierne reagerer, så spændet bliver mindre, så vil vi stå meget bedre," sagde Peter Poppinga.

Mineselskaber øger produktionen af jernmalm i andet kvartal 

Frontlines scrubberkøb kan for alvor sparke gang i redernes svovlvalg 

Endnu et rederi satser på scrubbere 

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs