ShippingWatch

Danske tørlastfolk lancerer ny digital satsning

Det skal være lettere at sammenligne indtjeningspotentialet for tørlastskibe, mener to danskere med rødder i kendte bulkrederier bag et nyt tørlastindeks.

Foto: Arkivfoto/Colourbox

Et nyt tørlastindeks skal gøre det nemmere at sammenligne indtjeningspotentialet for tørlastskibe i fremtiden. Det er de to danskere Søren Roschmann og Anders Liengaard, der har erfaring fra bl.a. J. Lauritzen og Pacific Basin, som med konsulentfirmaet Liengaard & Roschmann står bag det nye indeks Vesselindex.com, der tæller handysize, supramax og panamax.

"Mange aktører i tørlast, såvel redere som operatører har brugt deres egne metoder til at måle, identificere og sammenligne skibes indtjeningsmuligheder i forhold til hinanden," siger Søren Roschmann i en meddelelse.

"Vi samler alt dette i ét produkt, der muliggør en fælles referenceramme for industriens aktører."

Begge har tidligere arbejdet med pool-samarbejder, som kan være en kompleks øvelse at få til at gå op, når det kommer til indtjeningen.

"Den overordnede tanke i pools er, at alle indtægter går ind i samme pulje, og fordeles ud fra en fordelingsnøgle pr. skib. Men poolpartnerne har naturligvis en interesse i at få netop deres skibe højt indekseret, for derved at kunne maksimere sin andel af indtjeningen," siger Anders Liengaard, der peger på, at poolpartnere nu får mulighed for at få deres skibe indekseret af "en uafhængig kilde og undgå diskussioner med pool managers".

Klaveness' tørlastpools så gode takter i december

XO Shipping lander bedste resultat nogensinde

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere