ShippingWatch

Kinesisk bank bestiller fem kæmpestore tørlastskibe

Den kinesiske udviklingsbank CDB, der er aktiv investor i en lang række kinesiske shippingselskaber som Cosco, har nu bestilt fem kæmpestore tørlastskibe, skriver flere medier.

Newcastlemax fra Oldendorff | Foto: PR-foto: Oldendorff

China Development Bank Financial Leasing har bestilt fem newcastlemaxskibe med en kapacitet på hver 208.000 dwt.

Den samlede pris løber op i 231,4 mio. dollars, skriver flere medier.

Det første skib vil blive leveret i sommeren 2020, og derefter vil de resterende blive leveret med et par måneders mellemrum. Planen er at leje skibene ud til en tredjepart, der skal drive dem.

China Development Bank Financial Leasing har har i de senere år været en særdeles aktiv spiller på både det kinesiske shippingmarked og internationalt. Blandt andet har selskabet finansieret store dele af Cosco Shipping, ligesom en aftale i december i år blev indgået med Dynagas.

Cosco Shipping sætter 3 mia dollars af til havneinvesteringer 

Kinesisk shippingfirma investerer i silkevejen 

Få kinesiske værfter sidder på næsten alle nye ordrer 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs