Torm ud med underskud på 142 mio dollars

En stor nedskrivning på 185 mio. dollars trak Torm i et minus på 142 mio. dollars før skat i 2016.  Ligesom resten af tankmarkedet blev rederiet ramt af den faldende efterspørgsel efter tankskibe den sidste del af året. Rederiet vil ikke længere oplyse om sine forventninger.

En nedskrivning på 185 mio. dollars trak Torm i rødt i 2016 med et underskud før skat på 142 mio. dollars.

Det viser årsregnskabet offentliggjort torsdag for det kapitalfondsejede produkttankrederi.

Før den ikke-likviditetspåvirkende nedskrivning udgjorde resultatet et overskud på 43 mio. dollars, efter et plus på driften (Ebitda) på 200 mio. dollars.

Resultatet er på niveau med de udmeldte forventninger af 15. november 2016 justeret for nedskrivningen, hedder det i regnskabet:

"Fragtraterne på produkttankmarkedet var på et fornuftigt niveau i begyndelsen af 2016 men faldt i årets løb, da efterspørgslen efter produkttankskibe blev begrænset som følge af det høje globale lagerniveau og mangel på transport af nafta fra Atlanterhavsregionen til Fjernøsten."

Ingen forventninger fra Torm

Rederiet Torm vil ikke længere kommunikere konkrete forventninger til selskabets indtjening, som det ellers er standard for langt de fleste selskaber på fondsbørsen i Danmark.

Torm etablerede i 2016 et britisk moderselskab. Derfor vil rederiet i fremtiden ikke offentliggøre sine forventninger.

Torm nedjusterer forventningerne til 2016 

"I overensstemmelse med almindelig praksis i de fleste børsnoterede selskaber i Storbritannien og andre større udenlandske shippingvirksomheder har Torm besluttet ikke at oplyse om forventningerne til fremtidig indtjening i årsrapporten eller øvrige fremtidige meddelelser," skriver Torm i sit årsregnskab.

Torm kontrolleres i dag af den amerikanske kapitalfond Oaktree Capital.

"Torms integrerede operationelle platform var en fordel i et marked med faldende fragtrater, og vi har styrket Torms strategiske og finansielle fleksibilitet med en udvidelse af vores långivergruppe," siger CEO Jacob Meldgaard.

Stena: Mindst to hårde år i tank forude

Tankrederiernes topchefer ser med pessimisme på 2017

Tankrederierne har brændt millioner af 

Deutsche Bank tror på stigende produkttankrater 

265 nye skibe er tankindustriens egentlige problem 

2016 begynder at ligne en fuser for produkttankrederierne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også