Torm i stor ordre på kinesiske nybygninger

Torm har bestilt fire store produkttankskibe, såkaldte LR2'ere, for 1,4 milliarder kroner med option på yderligere seks skibe, oplyser rederiet i en børsmeddelelse mandag. Det er rederiets første nybygningsordre siden 2008.

For første gang siden 2008 bestiller Torm nye skibe.

Torm oplyser i en børsmeddelelse mandag, at rederiet har indgået en aftale med Guangzhou Shipyard International ("GSI") i Kina om at købe fire brændstofbesparende LR2-nybygninger med forventet levering i perioden mellem fjerde kvartal 2017 og andet kvartal 2018.

Aftalen med det kinesiske skibsværft omfatter også  en option på at købe op til seks ekstra skibe inden for LR2-, LR1- eller MR-segmentet med forventet levering i 2018 og 2019.

"I lyset af markedsudsigterne anser vi dette som en attraktiv mulighed for at forøge og forny vores LR2-flåde til en favorabel pris”, siger CEO Jacob Meldgaard.

Det nye Torm venter milliardoverskud i 2015 

Det er Torms første bestilling af nybygninger siden 2008. Torm forventer at have samlede udestående investeringer vedrørende de fire nybygninger på ca. 200 millioner dollars inklusive ekstra omkostninger relateret til Torms designkrav og tilsyn:

"Torm er langt i forhandlingerne  med potentielle långivere om finansiering af disse nybygninger. Med denne aftale har Torm udestående investeringer på 273 millioner dollars. Dette beløb dækker de resterende udestående investeringer på Torms resterende tre nybygninger, et brugt MR-skib og de fire nye LR2-skibe. Torm har en likviditetsposition på ca. 280 millioner dollars, herunder tilgængelige lånefaciliteter på 97 millioner dollars," hedder det børsmeddelelsen.

Foto: SOK
Foto: SOK

En fornyelse af Torms aldrende flåde syntes at have ligget i kortene, ligeså snart rekonstruktionen af rederiet var på plads og med den nye ejerkreds anført af den nye kontrollerende ejer, den amerikanske kapitalfond Oaktree Capital.

Kilde: Clarksons, Danmarks Skibskredit

Se større grafik her

Klik her for at se grafen, hvis du læser i app'en

Flådefornyelsen med de i første omgang fire LR2-nybygninger (Long Range Two) og option på yderligere seks skibe kommer på et tidspunkt, hvor usikkerhed blandt nogle analysehuse og potentielle investorer om varigheden af det aktuelle opsving er begyndt at vise sig i det ellers lovende produkttankmarked.

BW Pacific trækker børsnotering i Oslo 

En væsentlig del af forklaringen på en voksende tvivl i markedet er den voksende ordrebog i produkttank, som lige nu udgør omkring 16 procent af den eksisterende flåde. Og efter det store byggeboom af de mellemstore MR-skibe i de seneste år har mange ejere vendt blikket i samme retning som nu også Torm mod de store LR2-skibe, der sammen med LR1-skibe har en relativ høj andel af den globale ordrebog.

Ny analyse sår tvivl om opsvinget i tank 

Udover Atlanterhavet er den store drivkraft i markedet for transporter af raffinerede olieprodukter ruterne fra Mellemøsten til Asien, verdens største importør af produkterne. Nye og større raffinaderier i lande som Saudi-Arabien og De forenede Arabiske Emirater har i kraft af en voksende produktion tilført produkttankmarkedet større voluminer, som netop L2-skibene i særlig grad drager fordel af.

Danmarks Skibskredit vurderer i sin nye halvårlige analyse offentliggjort for få uger siden, at opsvinget i tank gennem 2015 for både råolie og produkttank kan vise sig at være mere kortsigtet, end tidligere forventet. I bedste fald kan det aktuelle opsving i de to sektorer holde 2016 ud, men herefter synes udviklingen højst usikker.

Torm har i dag 10 LR2- og syv LR1-skibe i sin flåde, der domineres af MR-skibe. 

Jacob Meldgaard: Torm har leveret et fantastisk resultat 

Maersk Tankers vil opbygge verdens største tankpool 

Torm overvejer børsnotering i New York 

Hafnia Tankers børsnotering kommer tidligst i 2016 

Investorerne har vendt ryggen til shipping 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også