Hafnia Tankers trækker i pænt plus i tredje kvartal

Et markant bedre resultat og en øget omsætning luner for det danske produkttankrederi Hafnia Tankers. "Vi er rigtig godt tilfredse," siger CEO Mikael Skov til ShippingWatch.
Mikael Skov, CEO Hafnia Tankers. | Foto: PR-foto
Mikael Skov, CEO Hafnia Tankers. | Foto: PR-foto

Hafnia Tankers har løftet resultatet gevaldigt fra et minus på 1,66 millioner dollars i tredje kvartal sidste år til et plus på 20,7 millioner dollars for tredje kvartal i år. For de første ni måneder er resultat nu sammenlagt 47,4 millioner dollars, viser regnskabet onsdag eftermiddag. Og det er CEO Mikael Skov godt tilfreds med:

"Det afspejler den stærke fase, produktmarkedet har været igennem i tredje kvartal med høj aktivitet. Transportmønstrene for næsten alle produkter har været stigende, så vi er rigtig godt tilfredse," siger han til ShippingWatch.

Den store aktivitet på handel med olieraffinerede produkter har bl.a. betydet, at rejserne for produkttankskibene har været længere, altså mere arbitragehandel, fortæller han. Konkurrenter som Scorpio Tankers har i forbindelse med regnskaberne noteret, at aktiviteten er stilnet lidt af i begyndelsen af fjerde kvartal. Den tendens bekræfter Mikael Skov.

"Vi har ramt en sæsonmæssig mere stille periode. Det skyldes primært, at mange raffinaderier har været nede for sæsonmæssigt overhaul med vedligehold mv. Så det er ikke nogen fundamental ændring i markedet, det er sæsonmæssige ting, som mere eller mindre var forudsigelige," siger han og ønsker derudover ikke at sætte ord på forventningerne for hele året.

BW Pacific trækker børsnotering i Oslo 

Udover det stærkt forbedrede resultat, er også omsætningen mere end fordoblet. I årets tredje kvartal lå omsætningen på 59,6 millioner dollars, mod 28,2 millioner dollars for samme kvartal sidste år.

Resultatet kommer blandt andet på baggrund af den lave pris for råolie, der sætter gang i raffinaderierne og gør det attraktivt at flytte olien længere, inden den bliver brugt. Således står det anført i regnskabet:

"Produkttankmarkedet fortsætter med at drage nytte af høje raffinaderimarginer (forskellen mellem input - for tiden billig råolie - og et højt prissat output, benzin, diesel, etc., red.) med generel stor efterspørgsel på benzin, mellemdestillat (eks. diesel) og naftalin. Den volatile oliepris har tilskyndet til ekstra handel med olie og raffinerede produkter, hvilket har ført til forøget ton-miles (længere ture med fragten, red.), som igen har bidraget til at øge efterspørgslen på produkttankskibe i tredje kvartal af 2015."

I regnskabet er de gennemsnitlige spotrater for kvartalet opgjort til 31.750 dollars per LR1 skib, 23.300 dollars per MR skib og 23.350 dollars per SR skib.

I løbet af efteråret har Hafnia Tankers fået samlet nye medlemmer i bestyrelsen med bl.a. Jan Bech, der tidligere har været i Torm og Glenco og samtidig har købt en aktiepost i rederiet. Derudover er Esben Poulsson, formand for Singapore Shipping Association også kommet med ombord i Singapore, mens John Ridgway er blevet tilknyttet bestyrelsen som rådgiver. Indtil 2015 var han CEO for BP Shipping.

"Han vil være i stand til at bidrage med en masse strategi både om, hvordan oliemarkedet udvikler sig, men også om hvordan vores kunder reagerer. Hvad tænker de største kunder, olieindustrien osv. Grundlæggende er det olieselskaberne, der sætter agendaen for det, vi laver, og hvad de efterspørger ved et moderne rederi," siger Mikael Skov.

Flådeudvidelse fuldt finansieret

For indeværende kvartal blev Hafnias flåde udvidet med Hafnia Malacca (SR skib), Hafnia Soya (SR skib) og Hafnia Lene (MR skib), mens rederiet i fjerde kvartal forventer at modtage et SR skib og et MR skib. I 2016 kommer der et SR skib og fem MR skibe, mens 2017 byder på en enkel MR-nybygning.

Ved tredje kvartals slutning var den samlede flåde på 28 ejede skibe og seks indchartrede skibe, mens ordrebogen var lastet med ni skibe.

Der er stadig udestående på nybygninger for 206,8 millioner dollars, som rederiet regner med at kunne dække med 179,9 millioner i kreditfaciliteter plus en kassebeholdning på 113,2 millioner dollars.

Hafnia Tankers har tidligere i år taget det første formelle skridt til en børsnotering i form af en indberetning til børsmyndighederne i New York, men selskabet har ikke sat et præcist tidspunkt på.

Hafnia Tankers skriver i sit regnskab, at flådens bogførte værdi, inklusiv nybygninger og udestående udgør i alt 1.103 millioner dollars.

Danske tankrederier på vej med rekordregnskaber  

Hafnia Tankers kan blive fire milliarder kroner værd 

Flådevækst sikrer København global topplacering i produkttank 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også