Indien åbner for udenlandske rederier

På grund af mangel på særlige skibstyper har den indiske regering besluttet at slække på cabotagereglerne. Det åbner muligheder for RoRo, biltransporter og LNG-skibe.
Foto: Höegh LNG
Foto: Höegh LNG

Indien åbner nu en dør for udenlandske rederier. Indtil nu har udenlandske skibe udelukkende kunnet operere, når det ikke var muligt at finde et passende, indisk skib til lasten. Den regel bliver der nu slækket på i en periode på fem år, skriver det indiske shippingministerium i en pressemeddelelse.

Undtagelsen kommer dog kun til at gælde udvalgte skibstyper, som der er et ringe udbud af i Indien. Det vil sige RoRo, Ro-pax, bil- og lastvognstransporter samt LNG-skibe.

"Tilgængeligheden af RoRo-skibe er afgørende for at udvikle kystruterne og aflaste veje og jernbaner," skriver det indiske ministerium i pressemeddelelsen og peger på, at der bliver transporteret store mængder køretøjer fra nord til syd på grund af de store automobilklynger ved Manesar og Chennai.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Shippingministeriet fremhæver desuden søfart som en mere miljøvenlig transportform en landtransport.

Höegh LNG vil bruge ny kapital til mere tonnage

Milaha udnævner ny topchef 

Analysehus: Alt for mange LNG-projekter i gang 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også