Gasskibe på stribe ligger stille ved Singapore

Markedet for LNG kan gå fra det værre til det kritiske i løbet af 2015, mener analytikere. 15 gasskibe ligger stille uden beskæftigelse ved Singapore.  

Omkring 15 gasskibe ligger ubenyttet hen i og omkring Singapore som et synligt bevis på, at markedet for LNG, flydende naturgas, styrer mod en krise.

Ledende skibsmæglere anslår ifølge nyhedsbureauet Reuters, at over 10 procent af den globale flåde på 400 LNG-tankskibe ikke øjeblikket er arbejdsløse på grund af den svagere økonomiske vækst i flere af Asiens største økonomier. Ifølge mæglerne kan problemet bliver yderligere forværret.

Asiens efterspørgsel svigter

Med asiatiske LNG-spotpriser nede med næsten to tredjedele siden februar 2014 i takt med den svagere efterspørgsel kombineret med stigende produktion, parkerer redere typisk deres skibe tæt ved Singapore, hvor skibene nemt kan vedligeholdes og serviceres, indtil der bliver noget at sejle med igen. Også i det atlantiske område ligger der ubeskæftigede gasskibe, vurderer mæglere ifølge Reuters.

De 15 gasskibe har en samlet kapacitet på 2,26 mio. kubikmeter flydende gas. For skibeejerne betyder tomme skibe et tab på 60.000 USD i daglige charterindtægter.

Ifølge Clarkson er de daglige LNG-charterrater faldet fra 90.000 USD i 2013 til 60.000 USD i dag, og shippinganalytiker Erik Stavseth fra Arctic Securities ser kun en svag bedring før 2018.

Japan og Sydkorea, verdens to største LNG-importører, har begge reduceret landenes import, mens væksten i Kina vokser på det laveste niveau i 20 år.

Shell dropper LNG-projekt til 20 mia USD i Australien 

Norsk LNG-rederi udskyder nybygninger 

Exmar går tilbage i historisk stærkt år for gastransport 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også