Gasskibe på stribe ligger stille ved Singapore
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7146078.ece/ALTERNATES/schema-16_9/4.jpg)
Omkring 15 gasskibe ligger ubenyttet hen i og omkring Singapore som et synligt bevis på, at markedet for LNG, flydende naturgas, styrer mod en krise.
Ledende skibsmæglere anslår ifølge nyhedsbureauet Reuters, at over 10 procent af den globale flåde på 400 LNG-tankskibe ikke øjeblikket er arbejdsløse på grund af den svagere økonomiske vækst i flere af Asiens største økonomier. Ifølge mæglerne kan problemet bliver yderligere forværret.
Asiens efterspørgsel svigter
Med asiatiske LNG-spotpriser nede med næsten to tredjedele siden februar 2014 i takt med den svagere efterspørgsel kombineret med stigende produktion, parkerer redere typisk deres skibe tæt ved Singapore, hvor skibene nemt kan vedligeholdes og serviceres, indtil der bliver noget at sejle med igen. Også i det atlantiske område ligger der ubeskæftigede gasskibe, vurderer mæglere ifølge Reuters.
De 15 gasskibe har en samlet kapacitet på 2,26 mio. kubikmeter flydende gas. For skibeejerne betyder tomme skibe et tab på 60.000 USD i daglige charterindtægter.
Ifølge Clarkson er de daglige LNG-charterrater faldet fra 90.000 USD i 2013 til 60.000 USD i dag, og shippinganalytiker Erik Stavseth fra Arctic Securities ser kun en svag bedring før 2018.
Japan og Sydkorea, verdens to største LNG-importører, har begge reduceret landenes import, mens væksten i Kina vokser på det laveste niveau i 20 år.
Shell dropper LNG-projekt til 20 mia USD i Australien
Norsk LNG-rederi udskyder nybygninger
Exmar går tilbage i historisk stærkt år for gastransport