Norsk LNG-rederi udskyder nybygninger
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4644181.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Fredriksen.jpg)
Gasrederiet Flex LNG har ingen flåde endnu, og nu når rederiet ind i 2018, før det får leveret sine to Panamax-nybygninger.
"Selskabet er glad for at kunne annoncere, at en aftale er opnået med Samsung Heavy Industries om at udskifte fremdriftssystemerne for to LNG-skibe fra DFDE til de energieffektive totakts lavhastigheds MEGI hovedmotorer," skriver Flex LNG i en pressemeddelelse.
Udskiftningen betyder, at det skibsløse rederi først får leveret de to skibe i første eller andet kvartal 2018, mens det oprindeligt skulle have været i første kvartal 2017.
Ændringen sker for at kunne gøre rederiets LNG-flåde mere attraktiv og mere brændstofeffektiv, fremhæver Flex LNG.
Regnskabet for Flex LNG for tredje kvartal 2014 viste, at rederiet tabte penge i forhold til den tilsvarende periode året før. I 2013 bød de tre første kvartaler på et overskud på 208 mio. USD, som i 2014 faldt til et minus på 467.000 USD i år.
Tabet skyldes derfor blandt andet optionsordninger og nedskrivninger, fremgik det i regnskabet.
Trods nedgangen ser rederiet meget positivt på 2015 og 2016. Det skyldes, at den norske-cypriotiske shippinggigant John Fredriksen har set lyset i Flex LNG.
I hvert fald overtog han i oktober aktier gennem sit selskab Geveran Trading, så han nu ejer 42,32 pct. af selskabet. I december 2014 forsøgte Geveran Trading at overtage resten af Flex LNG, men det modsatte ledelsen i selskabet sig.
Fredriksen: Man bør holde sig væk fra olieservice