Her er rederiet Bugbee frygter mest

Selvsikre Scorpio Tankers og topchef Robert Bugbee frygter én konkurrent mere end alle de andre. Det er ikke just en ECO-fanatiker, det er ikke en opkomling, nogle vil måske endda kalde konkurrenten old-school.
Foto: Presse
Foto: Presse
AF TOMAS KRISTIANSEN

NEW YORK

Der er blevet sagt mangt og meget om ECO og ikke-ECO indtil videre. Om potentialet gemt i de skibe, der endnu ikke har ramt vandet. Hvorvidt de rederier, der er under opbygning vil være i stand til at udkonkurrere den gamle flåde, eller om den konkurrencemæssige fordel mere handler om værfternes markedsføring og redere, der prøver på at booste deres rolle i et svært marked.

Det kommer derfor måske som en overraskelse for mange aktører i det internationale maritime samfund, at det selskab Scorpio Tankers’ CEO Robert Bugbee frygter mest, om nogen, er en gammel kending i branchen, en aktør der ikke gør det store nummer ud af sin ECO-profil.

”Der er fremragende konkurrenter derude, såsom Norden, Hafnia, Torm, d’Amico og A.P. Møller,” lægger Rober Bugbee ud med at konstatere i et interview med ShippingWatch i sit kontor i New York.

Men et af de fem selskaber tårner over resten: Maersk Tankers. Det A.P. Møller-kontrollerede selskab tabte milliarder af dollars i 2012 og 2013, men rederiet har nu skåret VLCC'erne fra for at fokusere udelukkende på produkttankere. Præcis ligesom Scorpio Tankers.

“Jeg kender A.P. Møller hele vejen tilbage fra dengang, jeg tog min Master i Bergen. Vi havde forretningsspil mod de andre skoler i Skandinavien. Jeg tog til København og oplevede Maersk igennem handelsskolen. Vi så den blå film, det var meget imponerende. Tænk på, hvor mange mennesker i den her industri, der på et eller andet tidspunkt har haft en uddannelsesmæssig tilknytning til det selskab. Så jeg har lidt blandede følelser omkring A.P. Møllers ambitioner om at vende tilbage til produkttankmarkedet. Det er godt, fordi det altid er godt at have ordentlig konkurrence, men det er altså også, ahhrg, det er også trættende at have virkelig god konkurrence hver eneste dag,” siger Bugbee til ShippingWatch.

Strømlining

Efter at have strømlinet rederiet og efter at have afhændet langt de fleste VLCC’erE til belgiske Euronav har Maersk Tankers nu en flåde på 80 ejede skibe. Derudover kommer de skibe, som rederiet har placeret i pools, i alt 200 styks. Strømliningen af det danske rederi ligner på flere måder Scorpio Tankers’ frasalg af sine VLCC’ere for nylig for at fokusere på produkttankere.

Robert Bugbee: Nu skal der leveres resultater 

Maersk Tankers er langt fra færdig med tilpasningen af organisationen endnu, fortalte rederiets CEO Morten Engelstoft til ShippingWatch for nylig. Rederiet er sammen med rådgivningsfirmaet McKinsey gået i gang med en proces for at identificere, hvordan Maersk Tankers skal se ud fremover, hvordan ressourcerne skal prioriteres, samt hvordan man sikrer nye kunder og nye forretninger. Lige nu er alt i selskabets strategi principielt i spil, siger Morten Engelstoft, selvom én ting dog er klart: Fremtiden ligger inden for produkttank.

Engelstoft overtog sidste år direktørstolen fra Hanne B. Sørensen, der nu er CEO for et andet Maersk-selskab, Damco. Fra at være et selskab, der måtte kæmpe for sin overlevelse, og som var nødt til konstant at bevise sin raison d’etre over for A.P. Møller - Maersks topledelse, så er Maersk Tankers i dag et af de fire kerneselskaber i Gruppens såkaldte femte forretningsenhed. Det betyder blandt andet, at tankforretningen ikke længere er en perifer del af Gruppens strategi, men nu i stedet tilhører den del, som Maersk ønsker at udvide og gøre mere konkurrencedygtig.

Robert Bugbee og de andre aktører i markedet må væbne sig med tålmodighed og vente en måned eller to på detaljer om, hvordan styrkelsen af Maersk Tankers vil blive realiseret til handling. Engelstoft er stadig ikke særlig åben om, hvor og hvordan han vil fokusere sin indsats, mens han afventer resultatet af den proces, der kører nu. Men det er ingen hemmelighed, at en af de øverste prioriteter på hans dagsorden er at sikre rederiet en højere profitmargin, og at der allerede er blevet bestilt tonnage for at indfri målet, og at der sandsynligvis er mere på vej.

Maersk Tankers bestiller to nye MR-skibe 

Bugbee peger dog på, at antallet af skibe er én ting. Mere vigtigt er det, hvordan et selskab drives, det være sig Maersk eller Scorpio Tankers, og hér er han sikker på, at den New York/Monaco-baserede opkomling besidder de nødvendige evner og den nødvendige erfaring.

ShippingWatch er på vej med et interview med Morten Engelstoft, hvor han fortæller om Maersk Tankers’ rolle i den nye forretningsenhed.

Få store spillere får afgørende rolle for produkttank  

Euronav: Negativ flådevækst for VLCCere i 2014 

Scorpio sælger syv VLCCere med stor gevinst 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også