Meldgaard: Ingen nye skibe til Torm uden nye ejere

Overvejelser om nye skibe til Torms flåde er helt afhængigt af, om rederiet får nye ejere, siger Torms CEO Jakob Meldgaard i et interview med ShippingWatch oven på 2013-regnskabet. Konkurrenterne får ny tonnage.

Men en gennemsnitlig spotrate for hele 2013 i Torms største største segment i produkttank, MR, på 15.914 USD om dagen svarende til en stigning på 31 procent i forhold til året før, leverede den operationelle platform i det ellers hårdt prøvede danske tankrederi varen i den absolut øverste ende af skalaen i det globale produkttankmarked.

Til sammenligning leverede eksempelvis det aggressive Scorpio Tankers, der er under opbygning med en ny og omfattende flåde af brændstofbesparende økoskibe, en indtjening per dag (TCE) på 16.500 USD, hvilket med 600 USD om dagen kun er marginalt bedre trods en væsentlig yngre flåde.

I 4. kvartal 2013 tjente Torms MR-skibe i gennemsnit, ifølge rederiets nye 2013-regnskab, 15.338 USD om dagen. Til sammenligning tjente Scorpio Tanker' MR-skibe 13.784 USD i 4. kvartal 2013 følge det New York-noterede rederis regnskab offentliggjort for nylig.

Torms CEO Jacob Meldgaard vil ikke kommentere tal fra konkurrenter, og sådanne sammenligninger skal også tages med flere forhold og ændrer sig alt efter, hvordan skibene f.eks. er positioneret.

"Jeg er særdeles tilfreds med, at vi kommer ud med en forbedring på knap 300 mio. USD i driftsresultatet i 2013 i forhold til året før. Og i denne signifikante forbedring er der tre grundelementer. Vores restrukturering i 2012 gav nogle regnskabsmæssige effekter, som ikke er tilstede i 2013. Et stort positivt element. Det næste element er, at markedet i produkttank er forbedret i 2013, og det er samme er vores egen evne til at drage nytte af disse forbedringer. For det tredje har vi haft stor fokus på omkostninger, herunder bunkerforbruget, der er reduceret med fem procent i 2013. En markant forbedring, der går direkte på vores bundlinie," siger Jacob Meldgaard, der må erkende, at resultatet på bundlinien fortsat er negativt.

Torm forhandler med nye ejere 

Torm fik i 2013 et samlet resultat før skat på minus 166 mio. USD. En markant forbedring i forhold til 2012, hvor underskuddet før skat var på 579 mio. USD.

Torms egen flåde tæller 60 produkttankskibe, herunder 34 MR-skibe. Flådens gennemsnitsaldere var per 31. december 2013 ni år og flere af skibene begynder dermed at nærme sig flere olieselskabers grænse på 15 år for at ville indgå kontrakter med rederier. En del af skibene er således bygget omkring årtusindeskiftet.

Torms ledelse og storaktionærer, bankerne, har indledt en proces om en ny langsigtet kapitalstruktur, dvs. nye investorer og ejere. En proces, der følger planen, siger Jacob Meldgaard uden yderligere kommentarer til denne proces.

Torms finansielle situation har betydet, at rederiet ikke har taget levering af nybygninger siden begyndelsen af 2012. Og spørgsmålet er, hvor længe rederiets eksisterende flåde, hvoraf nogle af de yngste MR-skibe er frasolgt til kapitalfonden Oaktree Capital som led i nogle specifikke optionsrettigheder i restruktureringsaftalen i 2012 med banker og tonnageejere.

Hvor længe kan Torm forblive konkurrencedygtig med de eksisterende skibe og uden fornyelse af flåden?

"Det er svært at sige. Men friheden til at diskutere det, du spørger om, afhænger af, at der findes en langsigtet løsning på vores kapitalstruktur. Når den er på plads, må man vurdere mikset af ens portefølje."

Torm har en gæld på 1,7 mia. dollar - cirka 9,3 mia. kr. - som det ikke selv forventer at kunne betale af via driften.

Nye låneaftaler

28. februar, fem dage før onsdagens årsregnskab for 2013, fik Torm nye låneaftaler på plads. Og uden dem havde rederiet formentlig ikke kunne overholde sine låneaftaler med bankerne i år. Det bekræfter Jacob Meldgaard onsdag over for Ritzau Finans.

I regnskabsmeddelelsen skriver Torm, at selskabet igen regner med at kunne overholde sine såkaldte covenants med bankerne, der stammer fra restruktureringsaftalen fra 2012, i hele året, ligesom det var tilfældet sidste år.

Det skyldes dog alene, som forklaret i en note på side 56 i selve regnskabet, at planlagte afdrag på i alt 44 mio. dollar (240 mio. kr.) i slutningen af året er udskudt med seks måneder.

"Hvis vi ikke havde gjort det, ville vi afhængigt af markedsudviklingen kunne komme i brud med nogle af vores covenants," siger Jacob Meldgaard, Torms administrerende direktør, til Ritzau Finans:

"Bankerne har en aftale med os, den har vi sammen justeret på, fordi vi vil være sikre på, at vi kan overholde vores covenants. I stedet for at komme om ni måneder og diskutere det der, er vi enige med bankerne om at gøre det nu."

Torm fik minus på 166 mio USD i 2013

Torm-formand: Salgsproces i meget indledende fase 

Torm kan miste yderligere 13 skibe  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også