Euronav sælger aktier til køb af supertankere

Det belgiske rederi Euronav vil forsøge at skaffe 350 mio. USD gennem salg af aktier til finansiering af 15 VLCC-skibe hos Maersk Tankers.
AF RITZAU FINANS OG KATRINE GRØNVALD RAUN

Belgiske Euronav mangler 350 mio. USD til finansieringen af rederiets køb af Maersk Tankers' flåde af supertankere. Rederiet vil forsøge at rejse pengene gennem salg af aktier, oplyser Euronav mandag eftermiddag, efter at belgiernes køb af skibene søndag blev endelig annonceret.

Ved aktiesalget vil Euronav sælge aktier for en stykpris på 6,70 euro. De første 50 mio. USD skal rejses fra omkring d. 10. januar, mens de resterende 300 mio. USD først skal godkendes ved en ekstraordinær generalforsamling i februar. Ifølge Euronav har en række institutionelle investorer som BHR Capital LLC, Glendon Capital Management LP, GoldenTree Asset Management LP, Solus Alternative Asset Management LP, samt fonde under York Capital Management Global Advisors, LLC og deres datterselskaber forpligtiget sig til at tegne kapitalforhøjelsen. Også den næste, såfremt den bliver godkendt.

De 15 VLCC-skibe er solgt for i alt 5,4 mia. kr. og overleveres løbende i 2014.

Yderligere vækst

Efter salget har Maersk Tankers seks VLCC-skibe tilbage i flåden, som alle er indchartret fra andre skibsejere. Skibene, der hører under den såkaldte H-klasse, forbliver dog alle under lyseblåt flag inden for den nærmeste fremtid. Til sammenligning ejer Euronav 11 VLCC-skibe, hvoraf to af disse indgår i et joint venture. Med købet er Euronav ifølge CEO Paddy Rodgers med til at konsolidere en branche, der i høj grad trænger til det:

"Euronav førte an i 1999 med etableringen af den første VLCC-pool, Tankers International LLCC, og vi tror på, at effektiv adgang til kapitalmarkeder vil kræve, at tank-ejende virksomheder bliver større, så de kan tilbyde tilstrækkelig storskalafordele og likviditet for at kunne leve op de krav, der stilles af store institutionelle investorer," siger han i en meddelelse og fortsætter:

"Dette passer også med industriens krav for selskaber, der er stabile på langt sigt, hvilket vil sige ejere, operatører og managere med et stærkt driftmæssigt ry og en god markedsforståelse. Euronav har nu opnået status som den eneste operatør af denne passende størrelse i råolie-sektoren og har samtidig ambitioner om yderligere vækst."

Analytikere: Godt set

Ifølge flere analytikere er købet godt set af Euronav, der ifølge både Platou og Fearnley kan se frem mod et gradvist opsving på tankmarkedet de kommende år, mens rederiet samtidig vil blive det største børnoterede tankrederi med en flåde på 50 tankskibe, når en notering på børsen i New York bliver en realitet, noterer begge analysehuse.

Maersk sælger VLCC-flåde til Euronav for 980 mio. USD

Maersk Tankers-salg skaber ny VLCC-mastodont 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også