Myndighederne frikender Hafnia i sag om oliefragt fra omstridt raffinaderi

Rederiet er frifundet for sanktionsbrud i en sag om olieleverancer for millioner fra et raffinaderi med bånd til Rusland. Styrelsen bekræfter.
Tankrederiet Hafnia med topchef Mikael Skov i spidsen oplyser, det er blevet frikendt i en undersøgelse af, hvorvidt rederiets olietransporter fra det delvist russisk-ejede olieraffinaderi Nayara Energy til bl.a. Danmark. skulle være sanktionsstridigt. | Foto: Hafnia
Tankrederiet Hafnia med topchef Mikael Skov i spidsen oplyser, det er blevet frikendt i en undersøgelse af, hvorvidt rederiets olietransporter fra det delvist russisk-ejede olieraffinaderi Nayara Energy til bl.a. Danmark. skulle være sanktionsstridigt. | Foto: Hafnia

Hafnia brød ikke EU’s sanktioner mod Rusland, da et af rederiets skibe i oktober 2023 fragtede store mængder flybrændstof fra det indiske raffinaderi Nayara Energy til Amager.

Det er konklusionen fra Erhvervsstyrelsen, der har undersøgt sagen.

”Erhvervsstyrelsen har nu færdiggjort undersøgelsen af ejerskabsstrukturen bag det indiske raffinaderi Nayara Energy Limited,” skriver myndigheden i en mail til ShippingWatch, hvor de oplyser, at have modtaget en redegørelse fra Hafnia om sagen.

”Erhvervsstyrelsen har derfor heller ikke kunnet konstatere, at relationen mellem Nayara Energy Limited og Hafnia Tankers ApS er i strid med EU’s sanktioner mod Rusland,” skriver Erhvervsstyrelsen i et skriftligt svar til ShippingWatch. 

Hafnia oplyser til ShippingWatch, at det har den 29. maj modtog konklusionen fra Erhvervsstyrelsen om, at leverancen ikke var i strid med EU’s sanktioner. 

Rederiet har ikke ønsket at kommentere yderligere på undersøgelsen eller svare på, hvorvidt rederiet stadig sejler olie fra det omstridte indiske raffinaderi. 

Undersøgelsen, der oprindeligt blev beskrevet af ShippingWatch tilbage i februar, har i praksis omhandlet Hafnias danske selskabs mulige rolle i handlen. 

Leverancen kom første gang i offentlighedens søgelys, da medierne Danwatch og Ekstra Bladet beskrev, hvordan skibet Hafnia Africa stod havde leveret ca. 30 mio. liter flybrændstof til brændstofdepotet Prøvestenen på Amager. Selv har Hafnia konsekvent afvist, at handlen har skullet være sanktionsstridig.

Alligevel har Erhvervsstyrelsen dog haft sagen under lup, hvor de bl.a. har krævet redegørelse for det danske selskabs ”økonomiske profit” på handlerne.

Derudover har styrelsen tidligere bedt om afklaring på ejerforholdene mellem danske Hafnia Tankers og Hafnia-koncernens Singapore-baserede Hafnia Pools, der ifølge rederiet har været ”disponerende reder” over Hafnia Africa.

Raffinaderi med russiske bånd

Spørgsmålet om Hafnias leverance fra Nayara Energy er blevet kontroversiel, da Rusland siden invasionen af Ukraine i tiltagende grad har kanaliseret landets lukrative oliehandel gennem særligt Indien, hvor russisk råolie bliver forædlet på lokale raffinaderier. 

I juridisk forstand betyder handlen, at produkterne går fra at være underlagt prislofter forbundet med russiske rå- og olieprodukter til at være indiske. Det betyder samtidig, at olieprodukterne ikke længere er underlagt samme sanktionering. 

Netop Nayara Energy har dog tilsyneladende særligt tætte bånd til Rusland. I praksis ejes ca. 49 pct. af raffinaderiet ifølge offentlige kilder direkte af russiske interesser i form af det statsejede, sanktionerede olieselskab Rosneft. 

I kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine blev selskabet i 2022 underlagt et reelt transaktionsforbud. Forbuddet betyder meget forsimplet, at samhandel og -arbejde med selskabet er sanktionsbelagt.

Grundlæggende har andre indiske raffinaderier ikke “dette niveau af russisk ejerskab”, opsummerede forsker ved Havard University med fokus på bl.a. russisk oliehandel, Craig Kennedy, tidligere på året til ShippingWatch

”Her er man nødt til at stille spørgsmålet: Går denne margin (profit, red.) tilbage til Rusland til at finansiere krigen,” sagde han. 

”Overholder alle relevante love”

Hafnias handel med Nayara Energy har tidligere stået i kontrast til visse andre aktører i branchen, hvor bl.a. det danske tankrederi Torm siden 2022 har fravalgt laster, der involverer russiske kunder. 

Af samme grund, har man ”ikke indgået aftaler om laster fra det omtalte raffinaderi (Nayara Energy, red.) siden februar 2023”, oplyste rederiet i marts til ShippingWatch

Norden har ikke direkte oplyst, det det har stoppet med at fragte olie fra samme raffinaderi. I stedet har selskabet meddelt, at rederiet siden Ruslands invasion i Ukraine har indført såkaldt selvsanktionering, som er mere vidtgående end sanktionerne fra USA, Storbritannien og EU.

Hos Hafnia understreger man i dag, at meldingen fra Erhvervsstyrelsen har været den ”forventede konklusion” på en undersøgelse relateret til ”anklager i medierne” vedrørende handlen med Nayara Energy. 

”Vi (Hafnia, red.) gentager vores tidligere holdning om, at vi som et børsnoteret selskab i Norge og USA nøje overholder nogle af verdens stærkeste love om gennemsigtighed,” oplyser rederiet i dag til ShippingWatch og uddyber:

”Hafnia overholder alle relevante love og regler og opretholder robuste kontroller og protokoller for at forhindre overtrædelser af sanktioner. Dette omfatter sanktionsklausuler i alle chartre, der kræver overholdelse af EU’s, USA’s og FN’s love.”

(Opdateret klokken 12:31 med bekræftelse fra Erhvervsstyrelsen)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også