Hafnia skal redegøre for profit på oliefragt fra omstridt raffinaderi

Erhvervsstyrelsen vil have redegørelser for fortjenester i forbindelse med rederiets omdiskuterede indiske brændstofhandel. Hafnia fastholder sin uskyld.
Erhvervsstyrelsen kræver nu svar på Hafnias interne kontroller og mulige profit i en sanktionssag om en omdiskuteret oliehandel fra Vadinar i Indien. (ILLUSTRATION / ARKIV) | Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix
Erhvervsstyrelsen kræver nu svar på Hafnias interne kontroller og mulige profit i en sanktionssag om en omdiskuteret oliehandel fra Vadinar i Indien. (ILLUSTRATION / ARKIV) | Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix

BRUXELLES / KØBENHAVN 

Hafnia bliver nu pålagt at redegøre for rederiets mulige fortjeneste samt ejerforhold i forbindelse med fragt af flybrændstof fra Indien til Amager. 

Det fremgår af en intern mail fra Erhvervsstyrelsen til tankrederiet, som ShippingWatch har fået indsigt i. 

I praksis ønsker styrelsen svar vedrørende den mulige ”økonomiske gevinst” fra handel med det omdiskuterede indiske raffinaderi Nayara Energy og Hafnias danske selskab, Hafnia Tankers Aps. 

Konkret kræves redegørelsen i forbindelse med handel gennem det Singapore-baserede Hafnia Pools, som står for den kommercielle drift af Hafnias egne og andre ejeres skibe.

Foruden den mulige indtjening, ønsker styrelsen klarhed omkring bl.a. den interne rollefordeling i Hafnia Tanker og Hafnia Pools, samt svar på, hvorvidt ”bestemmelserne om indirekte ejerskab og/eller kontrol” er overholdt i forhold til ”interaktioner og transaktioner” med bl.a. Nayara Energy. 

Erhvervsstyrelsens seneste krav kommer som led i en igangværende undersøgelse af det danske rederi for mulig omgåelse af EU’s sanktioner mod Rusland. 

Omdrejningspunktet for granskningen har været en leverance af ifølge Danwatch ca. 30 mio. liter flybrændstof transporteret af skibet Hafnia Africa fra raffinaderiet Nayara Energy i Indien til Amager. 

Selv har rederiet oplyst overfor styrelsen, at Hafnia Pools har været den ”disponerende reder” af Hafnia Africa.

Hafnia ønsker ikke at kommentere på Erhvervsstyrelsens redegørelseskrav. I stedet henviser rederiet til tidligere kommentarer, hvor selskabet bl.a. afviser ethvert sanktionsbrud. 

Oliemillioner med tætte russiske bånd

Spørgsmålet om Hafnias leverance fra Nayara Energy er blevet kontroversiel, da Rusland siden invasionen af Ukraine i tiltagende grad har kanaliseret landets lukrative oliehandel gennem særligt Indien, hvor russisk råolie bliver forædlet på lokale raffinaderier. 

I juridisk forstand betyder handlen, at produkterne går fra at være underlagt prislofter forbundet med russiske rå- og olieprodukter til at være indiske – hvilket dermed betyder, at olieprodukterne ikke længere er underlagt samme sanktionering. 

Netop Nayara Energy har dog tilsyneladende særligt tætte bånd til Rusland. I praksis ejes ca. 49 pct. af raffinaderiet ifølge offentlige kilder direkte af russiske interesser i form af det statsejede, sanktionerede olieselskab Rosneft. 

I kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine blev selskabet i 2022 underlagt et reelt transaktionsforbud. Forbuddet betyder meget forsimplet, at samhandel og -arbejde med selskabet er sanktionsbelagt.

Grundlæggende har andre indiske raffinaderier ikke “dette niveau af russisk ejerskab”, opsummerede forsker ved Havard University med fokus på bl.a. russisk oliehandel, Craig Kennedy, tidligere på året til ShippingWatch

”Her er man nødt til at stille spørgsmålet: Går denne margin (profit, red.) tilbage til Rusland til at finansiere krigen,” sagde Kennedy. 

Skal blot “være til fordel”

Erhvervsstyrelsen anfører i sin seneste forespørgsel til rederiet, at sagen omhandler ”indirekte tilrådighedsstillelse af pengemidler eller økonomiske ressourcer” til Nayara Energy. 

Det fremgår ikke præcis, hvordan de økonomiske midler i praksis skulle være stillet til rådighed. 

Styrelsen gør dog “opmærksom på, at indirekte tilrådighedsstillelse af pengemidler eller økonomiske ressourcer kan foreligge uden kontrol- og ejerskabskriterier er opfyldt, hvis de pågældende pengemidler eller økonomiske ressourcer faktisk er anvendt af eller til fordel for den sanktionerede person, enhed eller organ eller nogen med tilknytning hertil”. 

ShippingWatch har i forbindelse med denne artikel forsøgt at indhente kommentarer fra Hafnia og adm. direktør Michael Skov om de seneste krav fra Erhvervsstyrelsen. 

ShippingWatch har bl.a. spurgt til, hvor meget rederiet har tjent på den konkrete handel, generelt på samhandel med Nayara Energy, og hvorvidt rederiet eller Hafnia Pools fortsat transporterer olieprodukter fra Nayara Energy. 

Hafnia har ikke ønsket at kommentere sagen eller de konkrete spørgsmål, men henviser til selskabets tidligere udtalelser. 

Her understregede Hafnia i marts til ShippingWatch, at selskabets handel havde været lovlig og afviste samtidig ethvert brud på sanktioner. 

”Som et børsnoteret selskab i Norge og snart i USA overholder vi nogle af verdens skrappeste love om gennemsigtighed,” skrev tankrederiet i en skriftlig kommentar og uddybede: 

“Hafnia overholder alle relevante love og regler og opretholder robuste kontroller og protokoller for at forhindre overtrædelser af sanktioner.” 

ShippingWatch har i forbindelse med denne artikel forsøgt at indhente yderligere kommentarer fra Erhvervsstyrelsen om, hvorvidt styrelsen har modtaget de efterspurgte redegørelser fra Hafnia Tankers. 

Styrelsen har ikke ønsket at kommentere det konkrete spørgsmålet, men skriver i en overordnet kommentar, at man ”er i gang med en undersøgelse af, om handel med raffinaderiet Nayara i Indien er omfattet af EU’s sanktioner mod Rusland”.

”Indtil resultatet af denne undersøgelse forelægger, foretager styrelsen sig ikke yderligere,” skriver Erhvervsstyrelsen til ShippingWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også