Mærsk har endelig fået kontrol over spøgelsesskib i russisk havn

Efter lang tids tovtrækkeri har Mærsk igen fået kontrol over et tomt tankskib, der var efterladt i en russisk havn på grund af krigen i Ukraine.
Foto: Christian Falck Wolff
Foto: Christian Falck Wolff

Efter næsten et års forhandlinger har Mærsk atter fået kontrol over et tomt tankskib, der på grund af krigen i Ukraine har været efterladt i den russiske havn Nakhodka uden last og uden Mærsk-mandskab.

Men den 23. april lykkedes det igen Mærsk at få kontrol over produkttankskibet RN Polaris og få en Mærsk-besætning ombord, bekræfter Mærsk i en mail til ShippingWatch.

Mærsk har ikke tidligere villet bekræfte hverken navn eller geografisk placering af tankskibet.

”På grund af den aktuelle geopolitiske situation har det været en langvarig og kompliceret proces at få skibet ud af Rusland,” skriver Mærsk.

Den 23. april ankom Mærsks besætning og gik ombord RN Polaris. Her erstattede Mærsk-folkene nogle besætningsmedlemmer fra Mærsks tidligere kunde, der havde chartret skibet på en ti år lang charterkontrakt. 

Charterkontrakten udløb, efter at Rusland invaderede nabolandet Ukraine den 24. februar 2022, og mens skibet var i Rusland.

Ukendt kunde lejede tankskib

Hvem kunden var og er, oplyser Mærsk ikke.

”Efter nogle dage med forberedelser, papirarbejde og forsinkelser på grund af dårligt vejr, afsejlede skibet fra Nakhodka den 30. april,” hedder det i mailen.

Det danskflagede tankskib RN Polaris overtog Mærsk i forbindelse med en ikke nærmere konkretiseret virksomhedshandel, der ligger længere tid tilbage end krigsudbruddet i Ukraine.

”Skibet havde været på en bareboat-charterkontrakt underskrevet omkring 10 år før den russiske invasion af Ukraine. Kort efter invasionen blev skibet flyttet til Nakhodka, og da befragterens besætning var ombord, har skibet været uden for vores fysiske og kommercielle kontrol,” siger Mærsk. 

RN Polaris, der er et produkttankskib på 6.843 dwt, er sejlet og ankommet i Port Donghae i Sydkorea.

Mærsk vil nu overveje, hvad der skal ske med tankskibet herunder, hvordan det eventuelt kan bruges i Gruppen.

”Vi kan bekræfte, at skibet ikke vil indgå nogen trades (forretninger, red.) i Rusland eller transportere nogen russisk relateret last,” fremhæver Mærsk.

ShippingWatch har tilbage i februar spurgt til, om det omtalte Mærsk-spøgelsesskib var RN Polaris, og at det var korrekt, at det lå for anker i Nakhodka i Nakhodkabugten i Det Japanske Hav.

Men det ville Mærsk dengang ikke bekræfte.

Mærsk har næsten afviklet alt i Rusland

Den russiske invasion af Ukraine har ført til en byge af vestlige sanktioner mod Rusland. En række virksomheder deriblandt Mærsk valgte kort tid efter at suspendere handel med Rusland og dernæst at afvikle deres forretningsaktiviteter.

Mærsk har stort set afviklet alle sine aktiviteter i Rusland bort set fra det omtalte tankskib. Derudover mangler Mærsk fortsat at sælge fire slæbebåde i Rusland, som hører under datterrederiet Svitzer.

Mærsk-koncernen har reelt ikke ejet tankskibe siden 2017. Her blev Mærsks tankforretning i forbindelse med et strategiskifte solgt til A. P. Møller Holding. 

Maersk Tankers og søsterselskabet Maersk Product Tankers ejes i dag af henholdsvis A. P. Møller Holding 100 pct. og A. P. Møller Holding (70 pct.) samt japanske Mitsui (30 pct.). 

Det omtalte tankskib ejes af Mærsk, som i dag er verdens næststørste containerrederi og har en voksende logistikforretning.

Mærsk har gennem årene haft betydelige aktiviteter og kontorer i russiske havne som Skt. Petersborg, Novorossiysk og Kaliningrad.

Frem til august sidste år var Mærsk ligeledes storaktionær i Global Ports, der er den største havneoperatør i Rusland. Selskabet har bl.a. terminaler i Novorossiysk og Skt. Petersborg.

Mærsk solgte i august sidste år aktieposten på 30,75 pct. til den russiske partner Delo Group. I februar solgte Mærsk to varelagre, som var de sidste bidder af logistikforretningen i Rusland.

Afskeden med Rusland har ifølge Mærsks årsrapport kostet det danske selskab omkring 511 mio. dollars i 2022. Det svarer til 3,5 mia. kr. RN Polaris var ikke i årsrapporten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også