Maersk hænger på efterladt spøgelsesskib i russisk havn

I månedsvis har Maersk forsøgt at få kontrollen tilbage over et tomt tankskib, der er efterladt i en russisk havn. ”Vi arbejder på at få det ud,” siger rederiet.
Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix

Maersk ejer et tankskib, der nu i flere måneder har ligget som et spøgelsesskib uden last og mandskab i en unavngiven russisk havn, og som er blevet fanget af konsekvenserne af russernes krig i Ukraine.

Det bekræfter den store danske rederi- og logistikkoncern.

”Vi arbejder fortsat på at finde en løsning,” skriver Maersks presseafdeling i en mail til ShippingWatch.

Selv om Maersk stort set har afviklet alle sine aktiviteter i Rusland efter den russiske invasion i nabolandet Ukraine for ét år siden, så er den danske shippingkoncern ad omveje kommet til at eje et tankskib, der nu befinder sig i en havn.

Maersk vil ikke oplyse hvilken russisk havn, der er tale om eller navnet på skibet. Ej heller mere præcise detaljer om, hvordan Maersk er endt med ejerskabet af et nu tomt og forladt tankskib.

”Vi blev ejer af skibet i forbindelse med en tidligere virksomhedshandel, og det er ikke en del af vores kommercielle forretning. Vi arbejder på at få det ud af Rusland i overensstemmelse med gældende sanktioner,” forklarer Maersks presseafdeling.

Maersk vil heller ikke oplyse hvilken virksomhedshandel, der er tale om, eller hvornår den fandt sted. Men det er en handel, der ligger længere tilbage, end da Rusland invaderede Ukraine den 24. februar 2022.

Efter overtagelsen havde Maersk chartret skibet ud til en kunde eller operatør på en periodisk charterkontrakt.

Maersk er herefter tilsyneladende blevet fanget på det ene ben af krigsudbruddet i Ukraine i slutningen af februar 2022.

Kontrakten er udløbet

Den russiske invasion af nabolandet førte til en byge af vestlige sanktioner mod Rusland, og en række virksomheder deriblandt Maersk valgte kort tid efter at suspendere handel med Rusland og dernæst at afvikle deres forretningsaktiviteter.

”Der er tale et skib, der har været chartret. Charterkontrakten udløb efter udbruddet af krigen, mens skibet var i Rusland,” oplyser Maersk. 

”På grund af den nuværende geopolitiske situation – såvel som sanktioner – har det ikke siden charterkontraktens udløb været muligt for os at finde en løsning, så vi igen har kunnet få fysisk kontrol over skibet, men vi evaluerer forskellige muligheder.”

Maersk-koncernen har reelt ikke ejet tankskibe siden 2017. Her blev Maersks tankforretning i forbindelse med et strategiskifte solgt til A. P. Møller Holding. 

Maersk Tankers og søsterselskabet Maersk Product Tankers ejes i dag af henholdsvis A. P. Møller Holding 100 pct. og A. P. Møller Holding (70 pct.) samt japanske Mitsui (30 pct.). 

Det omtalte tankskib ejes af Maersk, som i dag er verdens næststørste containerrederi og har en voksende logistikforretning.

Maersk har gennem årene haft betydelige aktiviteter og kontorer i russiske havne som Skt. Petersborg, Novorossiysk og Kaliningrad.

Frem til august sidste år var Maersk ligeledes storaktionær i Global Ports, der er den største havneoperatør i Rusland. Selskabet har bl.a. terminaler i Novorossiysk og Skt. Petersborg.

Maersk solgte i august sidste år aktieposten på 30,75 pct. til den russiske partner Delo Group.

I mandags offentliggjorde Maersk, at selskabet efter længere tids bestræbelser er lykkes med at sælge to varelagre, som var de sidste bidder af logistikforretningen i Rusland.

Fire slæbebåde er også til salg

Der er tale om et kølelager i Skt. Petersborg og et indlandslager i Novorossiysk. Handlen gik igennem 17. februar.

Maersk mangler udover at få fysisk kontrol over det omtalte tankskib og få det sejlet ud af den russiske havn stadigvæk at sælge fire slæbebåde i Rusland. De hører under datterrederiet Svitzer. 

Der arbejdes fortsat på en løsning for de skibe, oplyser Maersk til ShippingWatch.

Afskeden med Rusland har ifølge Maersks årsrapport kostet det danske selskab omkring 511 mio. dollars i 2022. Det svarer til 3,5 mia. kr. Det omtalte, tomme tankskib er ikke omtalt i årsrapporten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også