Maersk Tankers løfter sløret for nyt forretningsben

Maersk Tankers løfter nu sløret for den nye division, produkttrankrederiet vil sætte i søen og lægge til sin forretning.
Det sker bare dagen efter, at rederiets topchef Christian Ingerslev varslede en snarlig lancering af et nyt forretningsben i et interview med ShippingWatch.
Maersk Tankers går nærmere bestemt sammen med Cargill om at skabe et fælles sats, der skal stå for bunkerindkøb til rederier inden for eksempelvis tørlast og tank samt handelshuse. Satset ventes at gå i luften til april.
Til at starte med skal der købes bunkerolie til Cargill og Maersk Tankers skibe. Målet går dog også på at lande nye kunder i de kommende måneder.
"Vi er glade for at arbejde sammen med Maersk Tankers, og sammen har vi ambitiøse planer om at blive en unik leverandør af bunkerløsninger," udtaler Cargills Head of Tankers and Marine Fuel, Olivier Josse, i en meddelelse, hvor han suppleres af Maersk Tankers investeringscehef Claus Grønborg.
"Tramp-rederier står i dag over for udfordringer i et bunkermarked, der bliver stadig mere komplekst. Med vores nye indkøbsservice vil vi gøre livet nemmere for dem."
Flere partnerskaber
Cargill og Maersk Tankers arbejder i forvejen sammen på flere fronter.
Det gælder f.eks. det digitale selskab Zeronorth, som Maersk Tankers etablerede sidste år, og hvor Cargill siden er blevet investor.
Tilbage i 2019 etablerede Cargill og Maersk Tankers desuden en fælles MR-tankpool.
Cargill chartrer i dag en flåde på omkring 700 skibe, som handelshuset årligt køber 2,5 mio. tons bunkerolie. Med det nye sats vil Maersk Tankers tilføje de bunker-mængder, der købes ind til rederiets flåde af "mere end 220" tankskibe.
Det vil øge de samlede årlige bunkermængder til 3,5 mio. tons ifølge meddelelsen.
Nyt forretningsben i støbeskeen
Nyheden om det nye sats kommer blot dagen efter, at Maersk Tankers-topchef Christian Ingerslev over for ShippingWatch løftede noget af sløret for de nye planer.
Ingerslev og rederiet ville dog alene bekræfte, at der var et nyt forretningsben i pipelinen, og at rederiet arbejder på at lancere flere initiativer, der skal brede aktiviteterne ud.
"Zeronorth blev lanceret for kun godt et halvt år siden og er i den periode gået fra ni til 40 medarbejdere og har aftaler med fire pct. af den flåde, vi mener, kan have interesse i produktet. Samtidig er oliemarkedet usikkert og volatilt, og 2021 ser også svært ud, så vi skal finde nye områder at investere i," siger Christian M. Ingerslev i et interview med ShippingWatch.
Med Zeronorth Maersk Tankers og Cargill efter at lande rederier og operatører i tørlast- og tankindustrien som kunder med mål om at sikre gevinster på brændstofregningen og skibenes klimaaftryk. Selskabet har omkring 1500 skibe koblet op på sin løsning på nuværende tidspunkt.
Relaterede artikler:
Maersk Tankers er parat med endnu et nyt forretningsben
For abonnenter