Kinesere vil chartre op mod 60 skibe fra store produkttankredere

En ny spiller i produkttank er ved at tage form med kinesiske Baota Petrochemical Group, der har indgået aftaler om at tage skibe på charter fra flere ledende spillere i produkttank. Maersk Tankers bekræfter forhandlinger om skibssalg over for ShippingWatch.
Foto: Maersk Tankers
Foto: Maersk Tankers

En ny spiller fra Kina gør nu debut på markedet for produkttank.

Det drejer den kinesiske gruppe Baota Petrochemical Group, der angiveligt har indgået en række aftaler med ledende produkttankrederier som Maersk Tankers, Hafnia Tankers, Scorpio Tankers og Gulf Energy Maritime om at tage en del af deres skibe på charter. Det skriver flere medier.

Baota Petrochemical Group holder til i det nordvestlige Kina og arbejder inden for raffinaderier og petrokemiske produkter. Selskabet har licens fra den kinesiske regering til at importere olieprodukter og indgå i international handel med råolie og raffinerede produkter. Ifølge Tradewinds er der tale om en aftale, som vil skabe en charterflåde på mellem 50 og 60 skibe, hvor skibenes lejes ud bareboat og i en periode fra fire til 10 år.

Hos Maersk Tankers siger en talsperson:

"Vi kan bekræfte, at vi er i dialog med forskellige potentielle partnere om et muligt salg af et antal af skibe, hvilket inkluderer en aftale om kommercielt management med Maersk Tankers A/S. Da ingen endelig aftale er på plads, er vi ikke i stand til at kommentere yderligere i øjeblikket," lyder det i en skriftlig kommentar til ShippingWatch.

Scorpio Tankers har ikke nogen kommentar til historien, skriver Tradewinds. Samme melding lyder fra Hafnia Tankers til ShippingWatch. Med et hovedsæde langt væk fra den nærmeste kyst, er det fortsat uvist, hvilken rolle shipping præcis skal spille for Baota.

Markedets konsolidering

Nyheden kommer efter et andet stort ryk på markedet for produkttank, hvor BW Group i Singapore købte stort op i Hafnia Tankers og ventes at skabe en ny storspiller i industrien, der i flere år har været presset og ikke mindst ventet på en konsolidering.

Hvorvidt der bliver tale om en reel fusion mellem BW-gruppens produkttankrederi BW Tanker og Hafnia Tankers, eller om man vælger at slå aktiviteterne sammen og udnytte en større flåde, er endnu uvist. Nu skal den nye storaktionær mødes med de andre aktinærer i Hafnia for at drøfte den fremtidige strategi.

Mikael Skov: Nyt opkøb styrker fokus på børsnotering 

Hvem blinker først i produkttank?

Tankrederier skruer op for leasingaftaler i svær tid 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også