ShippingWatch

Avis: Hanjin har kostet sydkoreansk shipping 2,6 mia dollars

Den sydkoreanske shippingindustri har mistet betydelige summer på Hanjins kollaps for godt et år siden, skriver Lloyd's List.

Foto: PR-foto/Hanjin Shipping

Hanjins bankerot i august sidste år har kostet dyrt for den sydkoreanske shippingindustri, viser en opgørelse fra Korea Maritime Institute.

I alt har konkursen kostet industrien omkring 2,6 mia. dollars.

"Vi tror, at de omkring 300.000 teu, som plejede at blive håndteret af Hanjin Shipping, nu er gået videre til globale konkurrenter," skriver instituttet i rapporten ifølge Lloyd's List.

Det er især gået ud over mindre og mellemstore virksomheder, at Hanjin ikke længere er en del af sydkoreansk shipping, da de virksomheder var meget afhængige af eksporten via Hanjins flåde.

Kreditorkrav på 10,5 mia. dollars

Det kom for nylig frem, at der foreløbigt er blevet rejst kreditorkrav mod Hanjin for 10,5 mia. dollars, og at de krav kun skønnes at være en brøkdel af de samlede.

Ifølge Wall Street Journal er administratoren i konkursboet i Seoul kun lykkedes med at finde 220 mio. dollars. Hvornår disse penge udbetales er endnu uklart.

Nyt koreansk container-rederi på tærsklen til top 20

Sydkoreas nye støtteselskab får egenkapital på 4,5 mia dollars

Hanjin efterlader kreditorer med milliardtab efter konkurs

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere