Konkurrenterne overhaler Maersk Line i 2017

2017 viser de første tegn på bedring i det trængte containermarked, fremgår det af en sammenligning af kvartalsresultaterne i de store rederier, som SeaIntel har udarbejdet. Men den viser også, at Maersk Line har fået baghjul af flere af sine konkurrenter, når det gælder indtjeningen.
Foto: PR-foto/CMA CGM
Foto: PR-foto/CMA CGM

Verdens største containerrederi Maersk Line kom skidt fra start i 2017, og endnu mere hvis man sammenligner kvartalsresultaterne i de største rederier, som SeaIntel har gjort det.

Det danske rederi var ellers blandt de mest optimistiske ved indgangen til det nye år, hvor CEO Søren Skou har proklameret, at indtjeningen skal forbedres med en rund milliard dollars. De første tre måneder af året viste dog et minus på bundlinjen på 66 mio. USD.

Maersk Lines største konkurrent, franske CMA CGM, forudså også et decideret turn-around i år, efter et 2016-resultat, der med et minus på 452 mio. dolalrs blev endnu dårligere end Maersk Lines underskud på 376 mio. dollars.

CMA CGM har lagt sig i spidsen

Men med et overskud i de første tre måneder på 86 mio. dollars har det franske rederi i den grad lagt sig i spidsen, når det gælder om at levere bedre resultater i år, samtidig med, at Maersk Line, der ellers traditionelt har været det bedst indtjenende rederi, er røget et godt stykke ned af listen og nu ligger som 6, hvis man sammenligner 11 af de store rederiers driftsresultater.

CMA CGM, der er verdens tredjestørste containerrederi efter Maersk Line og partneren MSC, lykkedes dog ikke kun at lægge sig i spidsen, når det gælder forbedringer i resultatet, men det er også det franske rederi, der har haft den største volumenvækst i første kvartal, fremgår det. CMA CGMs omsætning steg med 36 pct. til 4,6 mia. USD, mens Maersk Lines omsætning gik frem med godt ti pct. og lå i kvartalet på 5,5 mia. USD. Den væsentligste grund til stigningen i CMA CGMs omsætning er imidlertid opkøbet af APL, som faldt på plads sidste år.

Positive tendenser

Overordnet set mener SeaIntel dog, at der er tale om en positiv tendens, når man ser på hele industrien.

"De seneste kvartalsresultater viser et noget mere positivt billede, idet man ser fem rederier, der får sorte tal i første kvartal 2017. På den anden side har seks af de rederier, som vi har været i stand til at få tal fra, fået et underskud. Blandt dem har HMM fået et markant underskud på 117 mio. USD i første kvartal og dermed præsenteret underskud i syv af de seneste otte kvartaler, hvor den eneste undtagelse var første kvartal 2012," skriver SeaIntel og ser på de positive tendenser:

"Hvis man skal se på den lyse side, kan vi se et usædvanligt godt resultat fra CMA CGM i første kvartal 2017 sammenlignet de 18 største rederier, der offentliggør deres økonomiske resultater."

Blandt de privatejede rederier, der ikke offentliggør deres resultater, er bl.a. MSC og Maersk Lines nyerhvervelse Hamburg Süd. Således har rederiet aldrig oplyst om sin bundlinje, nettoresultatet, og det gør Hamburg Süd heller ikke denne gang, hvor regnskabet for hele 2016 er kommet ud på hjemmesiden.

Et af de få tal, der bliver oplyst, er omsætningen, som er faldet fra 6,7 mia. dollars i 2015 til 6,2 mia. dollars sidste år.

Blandt de positive tendenser i industrien er, at forholdet mellem ordrebogen og den eksisterende flåde aldrig har været mindre, som Alphaliner skrev for nylig.

I begyndelsen af maj svarede ordrebogen til 14,1 pct. af den nuværende flåde på verdenshavene. Det er det laveste niveau nogensinde. Til sammenligning udgjorde ordrebogen på sit højeste 64,2 pct. af flåden i slutningen af 2007 – cirka et år før den globale finanskrise ramte verden.

Det hidtidige bundniveau kom i 1999, hvor ordrebogen udgjorde 14,6 pct. af den eksisterende containerflåde.

Ifølge analysehuset er der blevet bestilt 106 containerskibe med en samlet kapacitet på 341.000 teu mellem januar og maj 2017..

Tysk kapitalforvalter starter indkøb af containerskibe

CMA CGM stormer frem i første kvartal

Xeneta: Rederier vandt kampen om lange kontrakter

Alphaliner: Ordrebogen har aldrig været mindre 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også