Bimco: Containerflåden vil stige de næste to år

Væksten i den globale containerflåde har ifølge Bimco aldrig været så lav som i 2016. Ifølge en vurdering fra organisationen vil det dog vende de næste par år, hvor ophugningsaktiviteten også ventes at blive lavere.
Foto: PR-foto/Hapag-Lloyd
Foto: PR-foto/Hapag-Lloyd

Selvom 2016 generelt set blev et skuffende år for økonomien i den globale containerindustri, var det set med rederiernes briller positivt, at væksten i den globale flåde blev så lav, som det var tilfældet. For sammenholdt med, at containerrederier som Maersk Line for alvor begyndte at hugge gamle skibe op, betød udviklingen, at væksten sandsynligvis aldrig har været så lav ifølge en vurdering fra Bimco.

Inden for de seneste 20 år har antallet af nye ordrer kun været lavere en enkelt gang. Udover en enkelt ordre sidste år på fem 14.026 teu skibe fra en japansk reder, blev der bestilt 71 skibe med en gennemsnitsstørrelse på 1700 teu og ikke et eneste over 3300 teu.

På trods af den lave vækst, blev 2016 alligevel det år, hvor den globale containerflåde blev større end 20 mio. teu. Ved udgangen af 2016 var den faldet lidt tilbage og lå på 19,98 mio. teu.

"660.000 teu blev solgt til ophugning, 60 pct. heraf i løbet af de sidste seks måneder. Containerskibsredere agerede modsat tørlastrederne, som efter at haver brudt sidste års ophugningsrekord i første halvår, lod være med at hugge skibe op i andet halvår. Med den mindste levering af containerskibe siden 2004 sammenholdt med en rekordhøj ophugningsaktivitet blev tilgangen af ny kapacitet på kun 246.000 teu, en stigning på 1,2 pct., hvilket sandsynligvis er den laveste nogensinde," skriver Bimco.

I et estimat for de kommende år vurderer organisationen dog, at det rekordlave tal for 2016 ikke er noget, der bliver ved. Nettovæksten i flåden, altså når den forventede ophugning trækkes fra, vil stige støt i år og ligge på godt fire pct. i 2018 ifølge vurderingen fra Bimco.

Organisationen frygter endvidere, at IMFs seneste skøn for væksten i verdensøkonomien i 2017, offentliggjort i januar i år, på 3,4 pct. kan blive justeret ned, hvilket ikke er gode nyheder for containerindustrien eller shippingindustrien i øvrigt.

Asien-Europa-rater daler en smule

Markant fald i omsætningen hos OOCL

Problemramte Rickmers Maritime i nyt frasalg

Hamburg Süd-salg er "meget trist" for tysk shipping 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også