PwC: Mest økonomisk at lade Hanjin gå konkurs

Konsulenthuset PwC har tirsdag ved retten i Seoul fremlagt sin rapport om Hanjins videre skæbne. Revisorerne har ikke brugt tid på at beregne gevinsten ved at restrukturere det konkurstruede rederi.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin

Afvikling er at foretrække over restrukturering. Sådan lyder konklusionen i en rapport fra konsulenthuset PwC til retten i Seoul med henvisning til, at det er mere økonomisk at lade rederiet Hanjin Shipping gå konkurs. Det skriver Yonhap News.

PwC’s dom over Hanjin kan næppe betegnes som den store overraskelse, da en de facto afvikling af Hanjin udmøntet gennem salg af aktiver allerede er i gang.

Flere end 90 pct. af Hanjins skibe er ifølge koreanske Pulse News allerede afhændet, og i næste måned vil flertallet af de ansatte i Hanjin blive overflyttet til Samra Midas Group, ejer af tørlastselskabet Korea Line Corp.

Korea Line Corp blev for nylig udpeget som det foretrukne rederi til at købe Hanjins Asien-USA-forretning.

Flere kommentatorer i shippingbranchen har således peget på, at ethvert grundlag for fortsat aktivitet i Hanjin er fjernet.

PwC omtaler formentlig af samme grund alene et forventet udbytte ved at lade Hanjin gå endegyldigt konkurs. Her er konsulenthuset nået frem til, at det er muligt at hente 1,79 bia. won svarende til 10,7 mia. danske kroner.

HSH Nordbank sælger tre Hanjin-skibe

Bank sælger fire af Hanjin Shippings tankskibe

Korea Line køber Hanjin-aktiver for 220 mio kroner

Medie: Hanjin kan sælge alle sine skibe i denne måned 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også