Miljøstyrelsen frikender Maersk i sag om ophugning
![Foto: Louise Vogdrup-Schmidt](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9093502.ece/ALTERNATES/schema-16_9/shreeram-2.jpg)
Miljøstyrelsen har kigget på, om det var i orden, da rederiet Maersk Line - som er en del af Mærsk-koncernen - sendte skibene "Wyoming" og "Georgia" til ophugning på Alang Beach i Indien.
Og styrelsen er mandag nået frem til, at der ikke er grundlag for at politianmelde Maersk Line. Det skyldes, at skibene ikke befandt sig i EU-farvand, da beslutningen om ophugning blev truffet.
Læs Miljøstyrelsens redegørelse her
"Juridisk er det relevant, hvor skibene befandt sig, da det blev besluttet, at de var affald og skulle ophugges."
"Det er nemlig ifølge EU's transportforordning ulovligt at sende farligt affald – hvilket de fleste skibe indeholder – fra Danmark eller andre EU-lande til ikke-OECD-lande som Indien," skriver Miljøstyrelsen på sin hjemmeside.
Et tredje skib kaldet "North Sea Producer" har også været i søgelyset, og her er der muligvis begået ulovligheder, fordi skibet har ligget i britisk havn.
Men det falder tilbage på skibets nye ejer, oplyser Miljøstyrelsen, der af samme grund har henvendt sig til de britiske myndigheder og gjort opmærksom på sagen
Redegørelsen blev bestilt af miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) efter, at Politiken og Danwatch afslørede, at Maersk i flere tilfælde har overtrådt sine egne retningslinjer for forsvarlig ophugning.
Esben Lunde Larsen skal onsdag i et åbent samråd indkaldt af SF for at forklare nærmere om sagen.
Minister ville ændre EU-tekst om ophugning
Europa-Parlamentet afviser at ændre omstridt tekst i Alang-tvist
Maersk blev advaret om forurening i Alang i rapport
Konsulent bag Maersk-rapport: Det kan blive for dyrt at forbedre Alang
Relaterede artikler
Minister ville ændre EU-tekst om ophugning
For abonnenter