Sydbank: Maersk får opfyldt stillehavsønske med Hyundai-aftale

Maersk Line har fået, hvad man kom efter i aftalen mellem 2M-alliancen og Hyundai Merchant Marine. Det vurderer Sydbanks analytiker, som påpeger, at det danske rederi tydeligvis har haft overhånden i forhandlingerne.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Maersk Line har tydeligvis haft overhånden i forhandlingerne med sydkoreanske Hyundai Merchant Marine. Og A.P. Møller-Mærsks containerrederi har derfor fået det, som rederiet kom efter, mener analytiker ved Sydbank Mortens Imsgard.

Hyundai bliver nemlig ikke indlemmet som fuldgyldigt medlem af alliancen 2M, som Maersk Line indgår i sammen med MSC. I stedet er der tale om et strategisk samarbejde, som giver 2M mere volumen i Stillehavet.

"Maersk Line og MSC har fået det, som de gerne vil have det, mens Hyundai ikke fik det, det kom efter, nemlig et mere fuldbyrdet partnerskab," siger Morten Imsgard.

"Maersk får gavn af aftalen med øget eksponering hen over Stillehavet, men samtidig får man holdt Hyundai i armslængde, nok i erkendelse af at mange kunder har været bekymret for, at man vil indgå i partnerskab med et rederi, som er finansielt vakkelvorn i øjeblikket," fortsætter han.

Maersk Line og MSC er henholdsvis verdens største og næststørste containerrederi, men Hyundai kunne med ruter i Stillehavet opfylde et helt specifikt ønske for alliancen, forklarer Morten Imsgard.

"2M har ikke ret stor volumen i Stillehavet, og det har måske også været eneste grund til, at man har villet indlede samtaler med Hyundai. Reelt set burde de ikke have behov for at indlemme andre," mener Morten Imsgard.

Løst partnerskab er en god ide

Analytikeren peger på, at kundernes bekymringer kan henføres til situationen for et par måneder siden, hvor en masse varer strandede, da ligeledes sydkoreanske Hanjin gik i betalingsstandsning.

"Det ville have været problematisk at have taget et delvist nødlidende rederi som Hyundai med. Så et mere løst partnerskab er en god løsning. Hyundai har ikke haft mange andre muligheder og måtte tage, hvad de kunne få," vurderer Morten Imsgard.

Samarbejdet mellem 2M og Hyundai Merchant Marine betyder deling af forskellige ruter, mens Maersk Line og MSC også overtager chartringen af en stribe skibe, som ellers nu er indchartret hos Hyundai.

Aftalen skal efter planen træde i kraft i april næste år, men er betinget af myndighedernes godkendelse. Samarbejdet er aftalt til foreløbigt at vare tre år.

Hyundai kan blive fuldgyldigt 2M-medlem om tre år

Maersk Line og MSC indgår strategisk samarbejde med HMM

Medie: Hyundai forhandler med 2M i København 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også