Så store bliver Maersk og Hamburg Süd på Brasilien

På basis af tal fra det brasilianske analyseinstitut Datamar kommer Solve Shipping i Sao Paulo med et præcis bud på, hvor store Maersk Line og Hamburg Süd bliver på det vigtige og givtige reefermarked ud af Sydamerikas store landbrugsland.
Foto: Bodo Marsk/AP/Polfoto
Foto: Bodo Marsk/AP/Polfoto

Maersk Lines planlagte opkøb af Hamburg Süd vil give de to rederier en markedsandel på over 40 procent af den samlede transport af kølecontainere, reefere, med især fødevarer og andre letfordærvelige produkter ud af Brasilien, der dækker det meste af den sydamerikanske østkyst.

Det vurderer shippinganalytiker Leandro Carelli Barreto, Solve Shipping i Sao Paulo, over for ShippingWatch på baggrund af tal fra bl.a. det brasilianske analyseinstitut Datamar.

Maersk Lines overtagelse af Hamburg Süd er fortsat betinget af en endelig aftale mellem de to rederier, en detaljeret granskning af de økonomiske forhold i det tyske rederi (due diligence, red.), og ikke mindst godkendelser fra konkurrencemyndighederne i bl.a. Sydamerika, Europa, USA, Australien og Kina.

Sydamerika har tabt pusten som shippings vækstmotor 

Brasilien, der trods landets voldsomme økonomiske problemer fortsat er blandt verdens største eksportører af landbrugsvarer, vil med kombinationen af Maersk Line og Hamburg Süd få en koncentration af ganske få rederier, der vil kontrollere den samlede containertransport ind og ud af den sydamerikanske østkyst.

Kampplads for de tunge drenge

Reefertransporten har de seneste år har været kampplads i en intens konkurrence blandt de største containerrederier i kraft af højere rater på kølecontainere og den voksende globale efterspørgsel efter fødevarer. Maersk Lines partner i 2M-alliancen, schweiziske MSC, tegner sig for omkring 25 procent på transporten fra Brasilien.

Med andre ord vil de tre rederier Maersk Line, Hamburg Süd  og MSC sætte sig på to tredjedele af markedet, der også på afskibersiden er stærkt koncentreret på to store brasilianske eksportører, JBS og BRF, der repræsenterer over 50 procent af Brasiliens reefereksport.

"Det bliver et slagsmål mellem de tunge drenge," siger Leandro Carelli Barreto, der understreger, at analysen for Brasilien som følge af den øgede koncentrationen med få rederier er den samme for hele Sydamerikas østkyst med Argentina, Uruguay og Paraguay.

Hamburg Süd, der i dag er verdens 7. største containerrederi målt i samlet kapacitet, har udviklet sin forretning på de såkaldte nord-syd-ruter og ikke mindst fragt af containere ud og ind af Latinamerika, hvor reefermængderne vejer tungt.

Maersk Line vil slå reefer-konkurrenterne med GPS

Det samlede globale reefermarked, hvor Latinamerikas andel svarer til omkring 35-40 procent, vurderes af udgøre knap ni millioner teu. I forhold til  den samlede reefeerkapacitet i den globale containerflåde har Maersk Line en samlet kapacitet på omkring 20 procent af verdensmarkedet, hvilket gør Maersk til verdens klart største rederi også på fragt af kølecontainere.

Maersk Line har de seneste år satset massivt på high value-transporter af reefercontainere med nye ruter og indgået nye partnerskaber med producenter inden for bestemte og større varegrupper. Samtidig har Maersk Line investeret i tusindvis af nye reefercontainere.

De nord- og sydgående ruter, hvor Latinamerika indtager en helt central placering, blev for få år siden og blandt analytikere betegnet som guldruterne for de store containerrederier som modvægt til de store men ustabile og øst-vest ruter mellem Fjernøsten og Europa.

Indenlandske ruter kan give problemer

Efter at Hamburg Süd selv har købt op og øget sin tilstedeværelse i Latinamerika og Hapag-Lloyd har overtaget chilenske CSAV's containerforretning, vil Maersk Lines mulige overtagelse af Hamburg Süd øget koncentrationen af containerrederier yderligere.

For de brasilianske konkurrencemyndigheder er den indenlandske søtransport, cabotage, på forhånd udpeget som det mest problematiske ved Maersk Lines opkøb af Hamburg Süd. Det har i Brasilien givet anledning til bekymringer, fordi en kombination af Maersk Line, Hamburg Süd samt det Maersk-ejede Mercosul Line vil kontrollere 80 procent af den samlede kapacitet på de indenlandske ruter, cabotage.

Ifølge Leandro Carelli Barreto fylder søtransporten kun en beskeden del i Brasiliens transportsektor, hvor konkurrencen primært vil være rettet mod lastbiltransporter, der også i Brasilien udgør et miljøproblem, som landets myndigheder muligvis vil adressere til fordel for søtransporten.  

Partnerskaber med producenter

Shereen Zarkani, Global Head of Reefer Management i Maersk Line, sagde i et interview med ShippingWatch tidligere i år, at partnerskaber med producenter inden for bestemte og større varegrupper har højere prioritet end nogensinde før for Maersk Lines samlede reefer-forretning.

"Ser vi østkysten af Sydamerika, især Brasilien, afskibe store mængder af proteiner, kød og kyllinger. Og i øjeblikket ser vi en vækst i markedet fra Latinamerika til Asien, især til Kina inden for de sidste 1-2 år. Et udtryk for, at den kinesiske middelklasse spiser mere kød, og at den faktiske efterspørgsel i Kina efter importerede fødevarer er voksende uanset det generelle økonomiske klima i landet," sagde Shereen Zarkani, der pegede på de teknologiske forbedringer i de nye kølecontainere, som gør det muligt at transportere let fordærvelige produkter i længere tid og dermed også åbne nye markeder.

Hamburg Süd-salg til Maersk kan skabe problemer i Brasilien 

Maersk kan blive en reefer-mastodont med tysk opkøb  

Maersk Line investerer massivt i sin reeferflåde 

Maersk Line åbner ny reefer-rute til Nordeuropa 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også