Maersk kan blive en reefer-mastodont med tysk opkøb

EU-Kommissionen vil helt sikkert se med meget kritiske øjne på, hvor stor markedsandel  af reefermarkedet en kombination af Maersk Line og Hamburg Süd vil få. Det siger Lars Jensen, Seaintelligence Consulting.

Beslutter den tyske Oetker-familie sig for at sælge containerrederiet Hamburg Süd til Maersk Line, der blandt analytikere og en række personer med nøje indsigt i containermarkedet anses som den mest oplagte køber, vil Maersk Line få en overvældende andel af verdensmarkedet på fragt af reefercontainere med store grupper af køleprodukter som bananer, citrus og kød.

"Det vil klart være et advarselsflag, og EU-Kommissionen vil helt sikkert se med meget kritiske øjne på, hvor stor en markedsandel kombinationen af Maersk Line og Hamburg Süd vil få. Det er jeg sikker på, de to parter er ganske udmærket klar over, men den store markedsandel vil ikke nødvendigvis få en overtagelse til at falde til jorden. Det er set før, at der knyttes betingelser til en overtagelse, som da Maersk opkøbte P&O Nedlloyd og måtte skille sig af med aktiviteter i Afrika," siger Lars Jensen, Seaintelligence Consulting, til Shippingwatch.

Hamburg Süd havnet i voldsom rygtestorm 

For Maersk Line giver en overtagelse af Hamburg Süd rigtig god mening, fordi rederiet bliver mindre eksponeret på de store øst-vest ruter mellem Fjernøsten og Europa. For Hamburg Süd giver det også mening, fordi det tyske rederi er blevet fanget på mellemhånd uden for de store alliancer, og på længere sigt vil stå i et strategisk ingenmandsland, rederiet er nødt til at flytte sig ud af, mener Lars Jensen.

Hamburg Süd, der i dag er verdens 7. største containerrederi målt i samlet kapacitet, har udviklet sin forretning på de såkaldte nord-syd-ruter og ikke mindst fragt af containere ud og ind af Latinamerika, hvor reefermængderne vejer tungt.

Det samlede globale reefermarked, hvor Latinamerikas andel svarer til omkring 35-40 procent, vurderes af udgøre knap ni millioner teu. I forhold til  den samlede reefeerkapacitet i den globale containerflåde har Maersk Line en samlet kapacitet på omkring 20 procent af verdensmarkedet, hvilket gør Maersk til verdens største rederi også på fragt af kølecontainere.

Maersks store reefersatsning

Maersk Line har de seneste år satset massivt på high value-transporter af reefercontainere med nye ruter og indgået nye partnerskaber med producenter inden for bestemte og større varegrupper. Samtidig har Maersk Line investeret i tusindvis af nye reefercontainere.

De nord- og sydgående ruter, hvor Latinamerika indtager en helt central placering, blev for få år siden og blandt analytikere betegnet som guldruterne for de store containerrederier som modvægt til de store men ustabile og øst-vest ruter mellem Fjernøsten og Europa.

Efter at Hamburg Süd selv har købt op og øget sin tilstedeværelse i Latinamerika og Hapag-Lloyd har overtaget chilenske CSAV's containerforretning, vil Maersk Lines mulige overtagelse af Hamburg Süd øget koncentrationen af containerrederier.

Maersk Line investerer massivt i sin reeferflåde 

Den seneste tids tiltagende spekulationer om Oetker-familiens mulige salg af Hamburg Süd har også naturligt vakt interesse i Sydamerika. Især hvis Maersk Line ender med at blive den endelige køber af det tyske nicherederi.

Tre redere vil sidde tungt på Brasilien

Det har i Brasilien givet anledning til bekymringer, fordi en kombination af Maersk Line, Hamburg Süd samt det Maersk-ejede Mercosul Line vil kontrollere 80 procent af den samlede kapacitet på de indenlandske ruter, cabotage.

På fjernruterne til og fra Sydamerikas østkyst vil markedsandelen udgøre i alt 36 procent af de samlede containermængder, og ifølge det brasilianske nyhedsmedie Portos e Navios vil en sådan konstruktion næppe blive godkendt af Brasiliens konkurrencemyndigheder uden betingelser.

Medregnes schweiziske MSC, Maersk Lines partner i 2M-alliancen på øst-vest-ruterne, og Hapag-Lloyd og CSAV vil de tre store grupperinger sidde på omkring 70 procent af samtlige containermængder ind og ud af Brasilien.

Hamburg Süd-salg til Maersk kan skabe problemer i Brasilien 

Medie: Tre mulige købere af Hamburg Süd 

Medie: Det vil Maersk fortælle på kapitalmarkedsdagen

Maersk Line vil slå reefer-konkurrenterne med GPS 

Her er Maersk Lines nye reeferchef

Hapag-Lloyd venter endnu lavere reefer-rater i 2016 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også