Medie: Tre mulige købere af Hamburg Süd

Maersk Line, Hapag-Lloyd og Cosco Group nævnes ifølge Wall Street Journal som de mest realistiske bud på køb af Hamburg Süd.
Foto: Hamburg Süd
Foto: Hamburg Süd

Hvis ejerfamilien bag Hamburg Süd, Oetker Group, i denne uge beslutter sig for at at trække sig ud af shipping og sælge containerrederiet, vil salgsforhandlingerne kunne begynde inden udgangen af i år, siger en kilde til Wall Street Journal.

Maersk Line, Hapag-Lloyd og Cosco Group udpeges som de tre mest oplagte og potentielle købere blandt ledende shippingfolk, skriver den amerikanske finansavis, efter at kilder over for ShippingWatch i sidste uge pegede på Maersk Line som den mest oplagte køber.

Hamburg Süd havnet i voldsom rygtestorm 

Den seneste tid har budt på stigende spekulationer om et snarligt salg af Hamburg Süd, der har sin kerneforretning på de tunge reefer-ruter til og fra Latinamerika. Rederiet står uden for de store alliancer med nogle få andre, og det kan ifølge analytikere af den årsag få det ualmindelig svært på længere sigt.

Hamburg Süd forhandlede i 2013 om en fusion med Hapag-Lloyd, men planerne kuldsejlede på grund af uenighed om pris og spørgsmålet om, hvem af parterne, der fik kontrol med et fusioneret selskab.

Værdien af Hamburg Süds samlede flåde udgør omkring 1,4 mia. dollars.

Lloyd's List føjer nyt til spekulationerne mandag og skriver, at Maersk er tæt på en aftale med Oetker-familien.

Rygtestorm

ShippingWatch talte i sidste uge med en række personer med nøje indsigt i containermarkedet, som samstemmende vurderede, at det giver god mening, at Oetker-familien vil ud af shipping, samt at en konkurrent er interesseret i at overtage forretningen.

Kilderne vurderede således, at de tre rederier realistisk kan være interesseret i at indlemme Hamburg Süds flåde, stærke Sydamerika-netværk og to regionale datterselskaber, men at kun et enkelt reelt har mulighederne og en oprigtig stor motivation: Maersk Line.

For Cosco Shipping og franske CMA CGM vil det ganske vist passe perfekt at få koblet et stærkt nord-syd netværk på deres forretning, men udfordringen er ganske enkelt midlerne. Samtidig er begge stadigvæk ved at fordøje den fusion eller overtagelse, de har været igennem i år. I CMA CGMs tilfælde overtagelsen af det Singapore-baserede APL, som stadig tapper det franske rederi for kræfter.

Anderledes oplagt ser det ud for Maersk Line, lyder rationalet.

Maersk Line har misset muligheder for opkøb de seneste par år, herunder lige præcis CMA CGMs overtagelse af APL, som Maersk selv bød ind på, men var for langsom til at lukke. Også det arabiske UASC, som det andet Hamburg-baserede rederi Hapag-Lloyd løb med, havde Maersk overvejelser om at overtage. Hele den omstrukturering af Maersk-gruppen, der er sat i gang, og som præsenteres om cirka tre uger, skyldes ikke mindst ønsket om at kunne reagere hurtigere på opkøbsmuligheder, samt at få en aktie, der lige som Hapag-Lloyds, kan avendes som betalingsmiddel, ved at man bytter aktier ved en fusion.

Medie: Hamburg Süds fremtid afgøres næste uge 

Fire rederier står tilbage efter japansk konsolidering 

Hamburg Süd-salg til Maersk kan skabe problemer i Brasilien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også