FMC-medlem: Alliancer må bære ansvar ved kollaps

Et af medlemmerne i den amerikanske søfartsmyndighed, Federal Maritime Commison, William Doyle, mener ifølge Journal of Commerce, at de øvrige medlemmer af en containeralliance har et ansvar, når et medlem kollapser, lige som man ser det nu med Hanjin.
Foto: PR-foto/Hanjin Shipping
Foto: PR-foto/Hanjin Shipping

Kan man gøre de resterende medlemmer af en containeralliance ansvarlig, når et af rederierne i alliancen må give op, lige som man ser det nu med Hanjin, hvor skibe i ugevis har drevet rundt med last og mandskab, fordi det koreanske rederi er gået i betalingsstandsning.

Ja, mener det ene af de i alt fem mellemmer af den amerikanske søfartsmyndighed, Federal Maritime Commission, William Doyle.

I en kommentar til det amerikanske shippingmedie Journal of Commerce, siger han, at FMC skal kigge på, hvordan en situation som den nuværende, der har ramt de amerikanske afskibere hårdt, kan undgås:

"Selvfølgelig skal vi se nærmere på alliancen for at sikre os, at shippingverden ikke er ramt af disse alliancer, og hvad der eksisterer af opbakning i et andet Hanjin-tilfælde, hvis det måtte ske. Nu ser vi konsekvensen af, hvad der kan ske, hvis et af medlemmerne i en alliance fejler, og det skal vi undersøge nærmere," siger han til Journal of Commerce.

Lige nu behandler FMC den ene af de tre store alliancer, Ocean Alliance, og skal ligeledes vurdere, om The Alliance kan begynde at sejle på USA. FMC skal også sige god for en evt. udvidelse af Maersk Lines og MSC's 2M med koreanske Hyundai Merchant Marine.

Ocean Alliance består af China Cosco Shipping, Evergreen Line, CMA CGM og Orient Overseas Container Line, mens The Alliance omfatter Hanjin Shipping, MOL, NYK Line, "K" Line, Hapag-Lloyd og Yang Ming Line.

Alliancerne forventes at begynde i april 2017.

William Doyle, der tidligere har haft særstandpunkter som f.eks. i forbindelse med Maersk Lines ansøgning om godkendelser af først P3 og senere 2M, udtaler sig kun på sine egne vegne i denne sammenhæng også.

Regering: Ni ud af ti Hanjin-skibe vil være tømt om en måned

Hanjins kunder tilbageholder 500 mio kr 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også