Den sydkoreanske regering oplyser nu, at op mod 90 pct. af Hanjin's skibe ventes at være tømt i slutningen af oktober.
Det skriver mediet Business Korea, og det kollapsede sydkoreanske containerrederi Hanjin Shipping ser dermed ud til at være ved at få en smule styr på den kaotiske situation vedrørende selskabets skibe, der siden konkursen i slutningen af august har flydt rundt uden for havne verden over lastet med gods for op mod 14 mia. dollars.
Hanjin Shipping har indtil videre fået losset 35 af selskabets i alt 97 containerskibe, og heraf har 18 skibe losset i sydkoreanske havne. Hanjin vil ifølge Business Korea trække 33 af de resterende 62 skibe tilbage til Sydkorea.
Udmeldingen kommer efter, at Hanjin Shipping har fået lån for i alt 110 mia. won, eller omkring 100 mio. dollars, til at hjælpe med at betale for at få losset de mange skibe i havne verden over.
Se tidslinjen for Hanjin Shippings kollaps
Lånene kommer bl.a. fra Hanjin Shippings hovedaktionær Korean Air, rederiets hovedkreditor Korea Development Bank (KDB) samt fra ejeren Hanjin Groups formand og rederiets tidligere formand.
De mange skibe har været ude af stand til at anløbe havne, da konkursen betyder, at der ikke har været penge til at betale for services i havnene.
Derudover står rederiets mange kreditorer i kø for at anholde skibene i forbindelse med udeståender. Senest har en en amerikansk konkursdomstol New Jersey givet Hanjin-skibene lov til at anløbe havne for at komme af med deres containere.
Drewry: The Alliance kan være på udkig efter Hanjin-erstatning
Hanjins kunder tilbageholder 500 mio kr
Hyundai nærmer sig opkøb af Hanjin-rester
Tidligere Hanjin-formand anklages for ulovlig insiderhandel