Alphaliner: Maersk kan hente ni mia kroner på salg af Damco
Maersk kan hente mellem 1 til 1,4 mia. dollars, op mod ni mia. kroner, på et salg af logistikselskabet Damco. Det vurderer analysehuset Alphaliner, der ser Damco som en oplagt salgskandidat i den strategiproces, som Maersk-gruppen har iværksat.
Salgsprisen er baseret på driftsresultatet (Ebitda) gange 15 i Damco og den pris, som selskabets nærmeste rival APL Logistics blev solgt for i 2015 til KWE.
Damco leverer efter en årrække med betydelieg tab igen overskud, 33 mio. dollars (Ebitda) i første halvår 2016 eller 23 mio. dollars i andet kvartal. Samtidig har Maersks logistikselskab en væsentlig større global dækning og omsætning end rivalen APL Logistics. Forhold der gør Damco til en potientiel og attraktiv opkøbskandidat.
Damco-boss: Vi er bestemt ikke til salg
Ifølge Alphaliner er der ingen klare synergier mellem Maersk-gruppens kerneforretning i containerindustrien, Maersk Line, selv om begge selskaber betjener samme kunder. Og ejerskabet af Damco leverer ingen økonomiske driftsfordele til Maersk Line modsat havneforretningen i APM Terminals. Yderligere har det flere gange lydt fra Maersk, at Damco som den eneste forretningsenhed i gruppen ikke tilhører den absolutte top i sit segment.
Læs artikelserien "Det nye Maersk"
Damco har gennemgået en omfattende restrukturering og har i processen fået tilført kapital, efter at selskabet seks kvartaler i træk i perioden 2013-2015 havde negative driftsresultater.
Historien taler for et salg af Damco
Er Maersk ved at lave en Wallenberg-model?
Relaterede artikler
Er Maersk ved at lave en Wallenberg-model?
For abonnenter
Historien taler for et salg af Damco
For abonnenter