Medie: Hyundai Merchant går efter frisk start med ny ledelse

Der ser endelig ud til at være bedre tider forude for det ellers hårdt pressede koreanske rederi Hyundai Merchant Marine. Selskabets nye ejer gør nu klar til en frisk start og er på jagt efter ny ledelse, skriver koreansk avis.
Foto: Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Der varmes op til at finde en ny ledelse for Koreas andetstørste rederi Hyundai Merchant Marine (HMM).

Shippinggruppen har nu endeligt gennemført den lange, komplicerede og til tider kritiske forhandlingsproces med en lang række skibsejere, obligationsholdere og kreditorer, der har været i gang siden marts i år. Og fremover vil rederiet blive drevet som et datterselskab af den koreanske statsbank Korea Development Bank, der som hovedkreditor får en kontrollerende aktiepost i selskabet efter en omfattende gældskonversion.

Som led i en ny start leder ejeren og resten af kreditorgruppen nu efter friske kræfter, der skal tage selskabet videre og sikre fremtiden.

Det skriver Korea Herald torsdag med henvisning til kilder, der også peger på mulige kandidater til stillingen som topchef. Her bliver chefen for Incheon Port Authority, Yoo Chang-keun, samt tidligere HMM-topchef Noh Jeong-ik nævnt.

Hanjin Shipping får udskudt afgørende frist 

Dog peger flere kilder på, at begge chefer formentlig ikke helt kan fritages for ansvar i Hyundai Merchant Marines nuværende økonomiske situation.

Blandt udenlandske navne bliver Ron Widdows, tidligere topchef for tyske Rickmers og Singapore-rederiet APL, nævnt.

Hyundai Merchant Marine har med restruktureringen blandt andet lagt låg på omfattende forhandlinger om reducerede charterrater med en lang række udenlandske skibsejere.

Her er det lykkedes HMM at få presset priserne ned i modsætning til Sydkoreas største rederi, Hanjin Shipping, der fortsat kæmper for at få sine skibsejere, herunder kæmpen Seaspan, til at sænke charterraterne.

Som et andet krav fra selskabets kreditorer har Hyundai Merchant Marine underskrevet en bindende aftale om at træde ind i Maersk Line og MSC's 2M-alliance fra april næste år.

Restruktureringen betyder samtidig, at Hyundai Merchant Marine efter næsten 40 år kapper båndende til det store koreanske konglomerat Hyundai Group, der blandt andet også kontrollerer værftsgruppen Hyundai Heavy Industries.

Maersks nye koreanske partner i frit fald på børsen

Medie: Sydkoreas regering vil bestille 61 nye skibe

HMM kan få sin første udenlandske topchef

Maersk Line bekræfter 2M-aftale med Hyundai 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også