Japanske rederier nedjusterer på stribe
![Foto: MOL Mitsui OSK Lines PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8548056.ece/ALTERNATES/schema-16_9/MOL-Mitsui-Lines.jpg)
Andet kvartal af 2016 har været hårdt for de tre store japanske rederier Mitsui OSK, Nippon Yusen og Kawasaki Kisen, også kendt som MOL, NYK og K-Line.
De tre rederier er aktive inden for flere shippingsegmenter og konkurrerer blandt andre med danske Maersk Line inden for containerfart.
Alle tre har aflagt regnskab fredag for april, maj og juni, der er første kvartal i den japanske regnskabskalender, og alle tre har måttet nedjustere udsigterne for hele 2016/17.
MOLs topchef: Markedet sidder fast i et historisk lavpunkt
For det største af de tre rederier, NYK, ventes der nu et underskud på 15 mia. yen i stedet for et overskud i samme størrelse. Det sker på baggrund af et "ekstremt sløvt" containermarked på grund af overudbud af skibskapacitet. Heller ikke rederiets andre segmenter, tørlast og væsketransport, viser lovende tegn.
Overkapaciteten ventes at fortsætte i indeværende kvartal, skriver NYK, men fragtraterne ses bedre sig en anelse.
MOL, der er næststørst, ser ud til at klare sig bedst af de tre, da rederiet fortsat forventer et overskud. Det ses nu på 15 mia. yen mod tidligere 20 mia. yen. Omsætningsforventningen nedjusteres en anelse til 1490 mia. yen efter et omsætningsfald på 20 pct. til 360 mia. yen i det netop overståede kvartal.
Daiichi Chuo har fem måneder til at planlægge redningsplan
For det mindste rederi, K-Line, ses der nu et underskud på 45,5 mia. yen på helårsbasis mod tidligere 35 mia. yen i minus. Omsætningen nedjusteres også 6,4 pct. til 1030 mia. yen.
Japanske rederier klarer sig dårligere end forventet
MOL udpensler tab på tørlast og container
Japanske MOL varsler gigantisk tab på tørlast og container
Japansk tørlastreder får livsvigtig kapital
Relaterede artikler
MOL udpensler tab på tørlast og container
For abonnenter