Rater på Asien-Nordeuropa tager to-cifret dyk

Faldet i raterne på Maersk Lines vigtige rute mellem Asien og Nordeuropa tog igen fart i denne uge, og det rateløft, som rederierne lykkedes med den 1. maj, er nu udhulet med næsten en tredjedel.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Ifølge data fra Shanghai Shipping Exchange faldt raterne mellem Asien og Nordeuropa med 79 dollars per tyvefodscontainer (teu) til 527 dollar per teu i sidste uge. Det skriver Lloyds List.

Ratefaldet svarer til en tilbagegang på 13 pct. Siden det seneste generelle rateløft fra rederierne den 1. maj er raterne på Asien til Nordeuropa faldet tre uger på stribe med sammenlagt 28 pct. fra 732 dollar per teu.

I maj blev raterne fra Asien til Nordeuropa hævet med 461 dollar per teu, efter at en stribe rederier havde varslet rateforhøjelser i størrelsesordenen 1000 dollar per teu.

Det samlede rateindeks, Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der udarbejdes af Shanghai Shipping Exchange, fik også et stort tryk ned i sidste uge. Indekset, der dækker over raterne for fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i hele verden, faldt med 6,5 pct. i ugen, der sluttede fredag den 20. maj.

Det samlede SCFI-indeks gik således tilbage til indeks 526,39 fra 563,22 ugen før.

Ruterne fra Asien til Europa, hvor Maersk Line er en dominerende spiller, udgør 20 pct. af det samlede SCFI.

CMA CGM i minus med 100 mio dollars 

MCC: Intra-Asien er i en skræmmende situation

Maersks nye drømme kan blive et investormareridt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også